Jump to content

Star Baikal ij 18 klikker iblant, feil med oppspenner?


Gnu

Recommended Posts

Har ei slik i kal 223. Spennes opp eller ned med hendel bak avtrekkerbøyle. Er vel bygget på samme låskasse som enkeltløps hagla de har laget ørten tusen av. Etter at børsisen satte fila på avtrekket går det fint å skyte gode samlinger med denne, men i det siste har børsa begynt å klikke av og til. Går kansje 10-15 skudd mellom hver gang. Uavhengig av patrontype. Kan virke som den ikke spennes skikkelig. Blir bare et grunt merke i tennhetta. (tennåla er like hel)Mener å ha lest om dette og løsningen her inne et sted. (mulig det var på sluttstykke) Mener det ble skrevet noe om sikringsbolten som hindret oppspennerhaken eller noe?? Har nå søkt her inne uten å finne innlegget. Noen blant de store masser som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hei. det var jeg som skrev om dette problemet på gamle sluttsykket.

 

Den aller enkleste måten og unngå dette problemet på er å trykke oppspennerhendele HARDT ned etter hver gang du har klappet igjen våpenet. Dette vil motvirke klikk i de fleste tilfeller.

 

Den tekniske årsaken til problemet er at det er en oppfangingshake på hanen som har til oppgave å forhindre at hanen skal nå fram til tennstiften i tilfelle av ufrivillig opplåsing. Det vil si at hanen utløses ufrivillig ved fall etc.

Når du filer avtrekket slippes hanen så tidlig i avtrekksøyeblikket at denne ikke kommer fri av avtrekkshaka og følgelig subber avtrekkshaka oppe på avtrekkeren i denne oppfangingshaka og bremser ned hanen så mye at den ikke leverer nok energi til tennstiften. Dette fører til at noen avtrekk bare fører til klikk og et lite merke i tennhetta på patronen.

 

Den eneste tekniske måten å unngå dette på når avtrekkerhaka di allerede er filt er å ta ut hanen og slipe ned oppfangingshaka for ufrivillig afyring.

 

Da har du altså INGEN sikkerhet i våpenet så lenge det er spent, selv ikke med sikringen på. sikringsfløyen sikrer bare avtrekkeren og her er det så mye slakke at sikringen som oftest, har ingen funksjon i det hele tatt. (Det vil si om ikke han børsisen som eh, filte avtrekket ditt ikke sveisa inn mere gods og tilpasset sikringen til avtrekkeren.)

 

Eneste måten å være sikker på når du har gjort dette, er å gå med våpenet nedspent helt til du skal skyte og hverken bruke eller stole på sikringsfløyen. Du spenner ned hanen med oppspennerhendelen. Det er bare å trykke den HELT inn og holde den inne når du klapper igjen / låser våpenet.

 

skal du da skyte drar du bare opp hendelen og slipper den forsiktig. Det går like fort som å slå over sikringen. du blir vant til dette etter hvert. Tren litt på det uten patron så ser du hvor enkelt det er. Våpenet er da sikkert siden hanen er nedspent. (rene blaseren dette :D )

 

 

Ellers synes jeg at det å file avtrekket på disse baikalene er en dårlig måte å forbedre avtrekket på. Det er nemlig fullt mulig å ordne det justerbart slik at du kan velge avtrekksvekt selv. Denne måten å ordne avtrekket på mener jeg også er vesentlig sikrere enn å file avtrekkerhaka . (min personlige mening dette da)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gå rundt med spent våpen og sikringsfløya på nå når avtrekkerhaka di er filt. Min personlige mening er at dette er livsfarlig.

 

Jeg har for øvrig modifisert flere slike baikaler og har en selv i 222. Jeg bruker da å ordne avtrekket justerbart, fjerner sikringen, fjerner 1.5 mm av oppfanghingshaka, setter inn avtrekkstopp i avtrekkerbøylen. Dessuten kroner jeg om og polerer pipa innvendig. presisjonen bruker da å bli upåklagelig.

 

Helt til slutt vil jeg bare si at jeg ikke gjør disse modifikasjonene til uerfarne våpenbrukere. Å gå inn og justere avtrekk og fjerne en del av sikkerheten i våpenet (file fallhaka) ville jeg ALDRI gjøre uten å vite hvem som er eier av våpenet og at han faktisk forstår hvor farlig dette våpenet nå er. Jeg ville ALDRI ha utført dette på et våpen det ikke gikk an å spenne ned.

For øvrig fjerner jeg sikringsfløyen fra våpenet slik at eier ikke skal glemme seg og bare slå på sikringen og gå med våpenet oppspent og sikret. det er da nemlig livsfarlig. Uten sikringsfløy husker de at det er oppspennerhendelen som gjelder.

 

mvh Hunter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hendelen må kneppes hardt tilbake etter patron i kammeret. Opplevde dette på reveåta!!! Klikk sa det, så stakk reven. Grunt merke i tennhetta som du sier. Hadde glemt å trykke hendelen helt tilbake på plass. Uproblematisk om du gjør en vane ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...