Jump to content

HD Røntgen av gråhund


gråhund

Recommended Posts

Mange foretrekker å røngte hundene ved to års alder fordi de da er mer ferdige i skjelettet.

Personlig røntger jeg bikkjene rundt ett års alderen og litt oppover, helst etter en aktiv sesong hvor hunden er topptrent og sener og muskulatur likeså. Dette fordi jeg ikke vil legge mye arbeid i en hund som har HD og vil få dette avklart så raskt som mulig. Gråhund er jo ikke av de største(fysisk) rasene, så skjelettmessig bør de ha "satt" seg rundt halvannet året.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har ei gråhundtispe på et år,planlegger å hd røntge henne etterhvert!

Noen som har synspunkter på alder for røntgen,samt anbefalinger på erfarne væterinerer på dette området?

Gleder meg vilt til høstens jakt :)

 

 

Tror det kan være lurt å hd røntge på et veterinær kontor som har erfaring med mye hunder og røntging.

Er mange små kontorer rundt om i landet som er dyktige,men som kanskje bare røngter to-tre hunder i året,tror disse har for liten erfaring til å få fine bilder.

Dette er bare min mening.

Jeg har røntget mine rundt 1,5 år med A hofter på alle :D (jämthunder)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ute etter best mulig resultat er det helt klart å best å rønke hunden så tidlig som mulig, pga av at hunden blir ikke friskere med tiden.

Hvis du faktisk vil vite om hunden har en sykdom er det best å ta rønken når hunden er blitt et par år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rønker hundene mine når de er 1.5 år, ved 1 års alder er de ikke 100% utvokst så jeg venter heller det halve året ekstra.

Tisper rønker jeg ikke hvis de er i nærheten av løpetid for da kan de vistnok være litt "slærkete" bak, om det har noe for seg vet jeg egentlig ikke men har hørt det å gidder ikke ta noen sjangser :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...