Jump to content

Tempo igjen


Euro

Recommended Posts

Har nå tatt opp blodsportreninga igjen etter en laaang vinter. Har en 14 mnd gammel NEG tispe. Vi trena litt i fjor og hun viste brukbar interesse, men var ung da og naturlig nok litt ukonsentrert til tider.

 

Vi gikk årets første spor i går. 300 m med to vinkler og en fristende elgskank i enden. Gikk i medvind. Spennende å begynne igjen, og etter litt nøling og utredning fant hun sporet. Hun er konsentrert og elsker sporingen. Hun fant sporslutt etter litt knøvling og jeg er brukbart fornøyd ettersom det er så lenge siden sist.

 

Problemet er, som jeg ser mange her opplever, at hun har et voldsomt tempo. Hun finner sporet, men kjører med sånn fart at jeg ikke aner om hun er på sporet eller har mista det. Jeg ser at hun er i stand til å rondere og utrede med tap, men hun er vanskelig å lese på grunn av tempoet.

 

Jeg vet at jeg må forsøke å få henne til å roe seg ned. Jeg setter meg ned sammen med hunden og stryker henne forsiktig. Problemet er at når jeg forsøker å holde igjen kommer hun løpende til meg og lurer på hva som skjer. Det jeg da er redd for er at jeg med min atferd får henne av sporet og at hun "kommer ut av det".

 

Jeg frykter derfor at jeg ved å til stadighet bremse på hunden gir henne signal om at det er selve sporingen som er galt, ikke tempoet. Jeg vil jo la hunden gjøre jobben uten for mye inngripen fra meg. Kan jeg ødelegge sporingsarbeidet ved å bremse på henne for ofte?

Link to comment
Share on other sites

Er vel eit klassisk problem hos unghunder det her, som ofte går over når dei vert litt eldre.

Det som er litt viktig er at du bremsar hunder, og ikkje stanser den. Altso holde jamn motstand i lina, og unngå å rykke hunden av sporet.

Eit anna tips når hunden blir for "heit" er å ta den roleg av sporet, gå 10 m til sides. Legge hunden ned å få den til å ligge i ro i nokre minuttar. Deretter starte på sporet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...