Jump to content

kikkertsikte til jakt og langholdsskyting


rem700

Recommended Posts

Hei

 

Har ganske nylig gått til anskaffelse av en remington 700 SPS 308 rifle som jeg tenkte å bruke til jakt og kanskje litt langholdsskyting hvis den duger til det.

 

Da lurte jeg på om dere kan anbefale ett kikkertsikte som kanskje kunne brukes både på jakt og til langholdsskyting. Det er primært jakt som blir bruksområdet.

 

Kan denne være noe? http://www.theopticzone.com/default.aspx?act=pro&opt=detail&id=2880

 

:?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner forhandler gjennom at jeg har jaktet litt sammen med han tidligere. Har ellers handlet en del hos han og har bare positive erfaringer.

Når det gjelder kikkertsikte kan du sikkert kikke litt på Meopta Meostar, foran Conquest`n.

Men dette er ikke lett. Siden du har to så forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Formålene her er litt ulike(sett ut i fra din satte prisklasse).

---------------

Jakt:

- En fordel med mulighet for lav forstørrelse

- Retikkel av det tykkere slaget (f.eks 4 o.l., bedre i skumring)

- Sentrert sikte i forhold til løpets kjernelinje (inskutt 100m) - beste optiske egenskaper da.

- Antall klikk mindre viktig

- Gjerne turrets - men av det lavere slaget - gjerne av typen som må løftes for justering (slik at ikke siktet justeres ved et uhell)

 

Forslag: en brukt "europeer" med mulighet for 1,5-3 ganger forstørrelse som minimum.

--------------

 

Langhold:

- Mulighet for høy forstørrelse (helst 12x og over)

- Retikkel av det tynnere slaget (gjerne med mildot)

- Bruke gjerne skinne med 20 moa kant, slik at en har plenty klikk utover.

- Mye klikk (helst MRAD)

- Høye turrets

 

Forslag: Elite 6500 4.5-30x50 Tactical, Mil Dot, Matte

 

-------------

Komprimiss forslag: Elite 6500 2.5-16x50, Mil Dot, Matte

 

Siktet ser ut til å ha ok med klikk, lave turrets (under "koppene") - mulighet for lav forstørrelse.

 

-------------

 

Det kan skrives i det lange og de breie om dette - dette er bare en kjapp (og personlig) oppsummering.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er også på jakt etter et sikte som skal kunne brukes til både jakt og langholdsskyting. Det beste alternativer kommer kanskje fra japanske march. Som er eneste som leverer 10x zoom ratio. 2,5-25... Disse selges imidlertid bare i USA og har dermed ikke MIL-justering. Og de er dyre, spesielt nå som dollaren har steget. Det står litt om de i denne tråden.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=15845

 

Et annet alternativ jeg har sett på er IOR Valdada som bruker glass fra samma produsent som Zeiss. Disse forhandles på artemis.as. Problemet der er at de modellene som har parallaksejustering veier så mye at det er uaktuelt å ta med på jakt...

 

For en rimelig penge er kanskje bushnell elite 6500 det beste alternativet. Skulle bare ønske at den kom med MIL-justering, lys og medforstørrende retikel.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...