Fulmen Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Holder på med min første demper med K-baffler, og trenger litt innspill på størrelse og posisjon på noen hull. Bafflene er som følger (designet er spikret så selv om jeg er åpen for innspill på formgiving er det ikke hovedtema her): Hullene det er snakk om er ventileringen inn og ut av ytre ekspansjonskammer, la oss starte med det bakre først. Det enkleste må være ett (eller flere) hull loddrett på flensen, ett hull er vel kanskje å foretrekke for å bøye av strømningen gjennom demperen: Dette hullet burde vel kanskje vinkles for å skape rotasjon? Løsningen jeg har mest tro på er et hull på skrått gjennom senterborringen, her er gasshastigheten størst og burde gi langt mer effektiv avtapping: Løsningen krever dog en del mer kreativitet ved oppspenning, så det bør være en reell gevinst før jeg går for den. Så er det hullet i konen, enkleste er vel et rett hull vinkelrett på konen (rotert 180° i forhold til 1. hull), alternativt vinklet for å skape rotasjon: Plasseringen på konen er også en faktor, langt bak burde sidestrømmen kunne gi mer avbøyning av hovedstrømmen, men det reduserer kanskje effekten av volumet? Hullstørrelse er neste, hullet i konen bør vel være vesentlig større enn det bakre, men hvor store bør de være? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 I påvente av respons har jeg kommet med en vri på versjonen i bilde 4: Her er tanken å gå ned med en pinnefres på ca halvt gods i senter og minner litt om løsningen en ser på A-Tec TMM. Selv om dette neppe gir like effektiv avtapping som et skrått hull er det svært mye enklere å lage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 det ser ut til at amerikanerne pleier å lage utfresningen med en såkalt "ball endmill" eller enderadiefres som noen kaller det, da får du en buet skråflate nedi hullet, som hjelper til å endre retning på gass-strømmen. du har sikkert lest det før, men på silencertalk har de diskutert litt rundt dette, uten at det kommer noen direkte svar(som jeg har funnet) jeg har ikke giddet å maskinere k-bafler enda, det har holdt fint med m-bafler, men jeg setter selvfølgelig pris på alt av resultater som offentliggjøres ! det ligger en tråd på silencertalk som beskriver hvordan man maskinerer en K-baffel, der ligger det også litt info om plassering av de diverse hullene. det ser også ut til at de borer ett hull slik du beskrev i det ene bildet, igjennom den delen av K'en som kan ligne på en M-baffel, men kun i den første baffelen. dette skal visstnok redusere FRP. kan være en ide å prøve å få baflene til å indeksere slik at de repeterer avskjæringen, så de forsterker effekten av hverandre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 det ligger en tråd på silencertalk som beskriver hvordan man maskinerer en K-baffel, der ligger det også litt info om plassering av de diverse hullene. Tror jeg vet hvilken tråd du mener, mulig jeg leste litt for raskt gjennom den. SilencerTalk er egentlig et veldig frustrerende sted, de fleste er bare ivrige amatører (som meg), mens de få som vet litt mer pleier å svare akkurat en millimeter for vagt. det ser også ut til at de borer ett hull slik du beskrev i det ene bildet, igjennom den delen av K'en som kan ligne på en M-baffel, men kun i den første baffelen. dette skal visstnok redusere FRP. Ummm, hvilket bilde tenker du på? kan være en ide å prøve å få baflene til å indeksere slik at de repeterer avskjæringen, så de forsterker effekten av hverandre. Vurdert og forkastet pga mengden ekstraarbeide, det er ikke så vanskelig å gjøre det på øyemål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 sorry, ikke bilde, men tegning nr 2 i første innlegget ditt. der skisserer du et hull i den første delen av baffelen, altså et hull i den første flaten gassen treffer. det hullet som beskrives er ikke så stort som du skisserer, bare ca 2-3 mm tror jeg. jeg gjentar, dette er saker jeg har lest og sett på silencertalk, men det er visstnok en enighet der at dette hullet skal redusere FRP. gjør et søk på "mousehole", tror det der det de pleier kalle det. jeg leste meg igjennom all baffeldesignen på silencertalk for et par år siden, det er mye å hente, men tar flere dager å finne relevant info, og det er sjelden oppgitt noe mål på noenting. har du sjekket ut fotogalleriet på silencertalk? mulig det finnes noe der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted April 22, 2009 Author Share Posted April 22, 2009 Ah, da lærte vi noe nytt. Du tenker på et "Dater-hull" i først baffel, "mosehole" er portingen i enden av baffelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 da lærte viss jeg noe også! om du poster masse konstruktive erfaringer og gode resultater er det mulig jeg gir etter for ropet fra dreiebenken i kjellern! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedmarkingen Posted April 30, 2009 Share Posted April 30, 2009 Du kan jo titte litt på ett av Tesla's patenter.. http://www.tfcbooks.com/patents/valvular.htm "The Tesla Turbine and pump used a combination of a hyperbolic and a parobolic one way valve, which was cast into metal as a channel. It literally was a LIQUID DIODE. There was Zero Resistance in the forward direction and 100% Resistance in the reverse direction. They had curved channels that impinged into the flow in a matter that provided complete blockage in the reverse direction." Tesla turbin: En kan bygge en vis man har tilgang til dreibenk, fres,platesaks og borrmaskin. http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla han ga fra seg ca 200 patenter.. Meget smart og oppfinnsom fyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.