Jump to content

Får en ombygd Mauser.


Emil

Recommended Posts

Blir 16 år den 21 april. Og onkelen min syntes det far for ille at jeg skulle burke mange tusen på ei rifle. Så derfor kan jeg låne hans ca 10 år gamle ommbygde Mauser i .308. Den er nesten ubrukt, og på den sitter det en lydemper, den er sinsykt tung og bygger 25 cm på løpet, så det ødelegger balansen helt. Sitter også en gammel Busgnell 4x Banner " Wide Angle" på.

Men her er problemet at stokken er altfor lav og øyeavstanden altfor kort, ca 3,5 cm.

 

1. Må jeg få en børsemaker til å lage sånn justerbar kolbe? eller er det noe annet jeg kan gjøre. Kan nesten ikke bruke den slik det er nå.

 

2. Bushnellen er ikke spesielt klar, og jeg skal ha ei rifle senere uasnett, så jeg kan like godt kjøpe nye nå. Forslag? Har tenkt på Zeiss Classic 2,5-10x50 på xxl.

 

3.Trenger en ny demper, det skal jeg (nesten) uansett ha på den neste rifla. Forslag?

 

Rifla skal brukes til det aller meste jeg kan få til.

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere andre alternativer til å la børsemaker forhøye kolben din.

 

Blandt annet BlackHawk og Eagle lager kolbeforhøyere som du monterer enkelt selv.

Jeg har en BlackHawk-forhøyer på min Mauser av samme årsak som deg.

 

Rimeligste metoden (og slett ikke verst) er å kjøpe en patronholder til kolben til ca 99kr,

og kutte til en del av et gammel sitte- eller liggeunderlag og legge mellom patronholderen og kolben.

Da har du ammunisjon alltid tilgjengelig, og kolben blir akkurat så høy som du vil.

Og det koster deg bare litt over en hundrings.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...