Jump to content

Tofot, kulebane, sikker jakt.


Recommended Posts

Hei, alle sammen, dette er mitt første innlegg her på Kammeret, håper noen kan gi meg noen svar.

 

Jeg har noen spørsmål om rifleskyting, det første gjelder tofot, noe jeg aldri har skutt med før. Ser at det er forskjellig høyde på tofoter, noen for liggende og noen for sittende skyting. I så godt som alle jaktsituasjoner sitter jeg enten på stolsekken, eller på bakken med et sammenbrettet ullpledd under meg. Det vil derfor være mest hensiktsmessig med en høy tofot. Jeg er også ganske høy, nesten to meter.

Likevel ser jeg at de fleste tofoter rundt omkring er den lave typen. Brukes til liggende skyting på banen. Men siden jeg aldri ligger og skyter på jakt så blir det vel feil å kjøpe denne... Eller er det noe jeg ikke har tenkt på her som er av betydning? Har også hørt at tofoter til sittende skyting er mer ustabile, er dette sant?

 

Det andre jeg lurer på gjelder kulebane og lengere hold. Jeg har 308 med lyddemper og lyssterk kikkert. Hvis jeg skal skyte mot små mål på lengre hold f.eks rev eller gås, da er det vel en fordel med så flat kulebane som mulig. Ser på baksiden av jaktammoen at kula detter 10 cm fra 150 til 200 meter. Og hos meg kommer ofte reven på 200 meter, derfor lever den ennå.. Vil det være forsvarlig med trening, tofot og en stillestående rev å løsne skudd? Egentlig et spørsmål det er håpløst å svare på for det blir individuelt, men likevel. Jeg har aldri skutt etter vilt på over 110 meter, da jeg må føle meg trygg på dette med kulebane og alle forhold rundt treffpunkt. Man skal jo ikke skyte hvis man ikke har full kontroll.. Likevel snakkes det jo stadig mer om jakt på hold opp mot dette slike hold. Hva mener folket, jeg blir selv litt forvirret..

Link to comment
Share on other sites

Hei, alle sammen, dette er mitt første innlegg her på Kammeret, håper noen kan gi meg noen svar.

 

 

Hyggelig, velkommen!

 

Jeg kan ikke svare annet enn ut fra egne forutsetninger og erfaringer.

Men siden du ofte sitter å skyter, så er det vel ikke så mye tvil om at en tofot i passe høyde for sittende skyting er det du trenger. Vel de er sikkert litt mer ustødig enn en kortere en, lengere bein, litt mer ustødig. Men i allefall jeg hadde hatt god hjelp i en tofot på sittende skyting. At de fleste velger tofot for liggende skyting sier vel mer om hvor de oftest bruker tofoten, på banen eller til "varminting" på småvilt.

 

Så mikkel som enda lever, gjør som Skaubjønn sier, skyt inn på 200meter. Det er under kontrollerte forhold ( kjent avstand, anlegg etc) ikke noe problem å skyte sikkert på 200meters hold, på stillestående mål.

Edit: selvfølgelig under forutsetning av at du skyter litt på denne avstanden og blir kjent med kulefall og vindavdrift. Og at rifle/ammo kombinasjonen din gir en tilfredstillende presisjon på 200meter. Reven er ikke så stor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...