Jump to content

1. eller 2. billedeplan når man skal skyte på langhold?


stuegris

Recommended Posts

Lurer på om det lønner seg å ha rektikkelet i 1. eller 2. billedplan når man skal skyte langhold. Skjønner det slik at det "vokser" med forstørrelsen når man har det i 1.? Stemmer det? .........og når man har det så er der alltid 1.mil fra senter til senter i dottene i mil.dott ret?

 

Blir denne medforstørrelsen så grov at det ikke er å anbefale? At det er bedre å ha det i 2. plan og heller at et er en mil. ved en gitt forstørring?

 

Kan noen hjelpe meg med min uvitenhet ang. dette emne?

 

Takk-

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på hvor grov den er / oppleves på minste forstørrelse og hvor stor forstørrelse du går for? De Zeissene jeg har i 3-12x56 så synes jeg egentlig at retikkelet blir litt for grovt på maks forstørrelse, selv om disse er små i utgangspunktet. (mil.dot). Men det synes jeg jo for såvidt om mil.dot'en i Zeissen som jeg har i 6-24x56 også, pga at denne er mye grøvre i utgangspunktet. Dersom samtlige kikkerter hadde valgmuligheter mellom retikkel i 1./2. plan ville jeg personlig ha valgt retikkel i 2. plan. Detter vel ned på smak og behag osv......?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...