Jump to content

Erfaringer Targon(Bam) B40 (nå: trøbbel)


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Har vert på utkikk etter passende luftgevær for trening på 10m i kjelleren! Er ute etter presisjon før hastighet! Også viktig at vekta og stokken er nogenlunde lik jaktfeltrifla mi for optimal treningseffekt. Denne ser ut til å passe mht vekt, fasong og pris:

 

 

ViewImage.aspx?itemID=183&width=480

 

 

Her: http://www.toolfarm.no/?pageID=224&ItemID=182

 

Omtale her: http://www.pyramydair.com/blog/2006/09/bam-b40-part-1-first-look.html

 

Kan det tilfeldigvis være noen her som har hands on exp med disse ? Gjerne litt om hva som bør (kan) gjøres mht det som omtales som litt grov finish etc, regner med at det er noe en skarve mekaniker kan pusse litt på??

 

Lurer også på hvor slem en slik er mot kikkerten ? Har en Nikon monarch som jeg kunne tenkt meg å bruke på luft, men hittil har jeg vert litt redd for å kverke den :oops: Mener å ha sett omtale av en slags montasje med innebyggd demping men husker ikke helt!

 

Er som dere forstår ganske så novise på luft..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det til at jeg bestillte meg en slik en! Har lest diverse tråder på andre forum om hva som kan gjøres for å forbedre disse!

 

Spørsmålet mitt er rett og slett hva dere anbefaler, eller jeg synes jeg "bør" gjøre for å få maks glede av denne!

Lurer også litt på om det er mulig å redusere hastigheten og samtidig rekylen, men beholde presisjon. Skal bare skyte på 10 meter, og har ikke behov for stor hastighet !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble til at jeg kjøpte en slik, men nå angrer jeg! Har lest masse gode kritikker og erfaringer, men mitt eksemplar sprer som en bonde om våren!

 

Den hadde masse løse skruer, (nesten alle faktisk) men finish både inn og utvortes var upåklagelig! Nå har jeg festet skruer, skiftet noen og fjernet overflødig olje! (nå vet jeg hva dere mener med å diesle, he he)

 

Det eneste som gjenstår er å ta ut løpet og pusse litt i "kammeret", er veldig trangt å dytte kula på plass av og til, men jeg har mistet all tro på dette geværet!

 

Trenger tips til hva jeg kan gjøre for å redusere utgangen også, har skutt i filler to kulefangere nå :lol:

 

D..ter jeg på draget hvis jeg kapper originalfjæra??

 

Har dere andre tips så kom med dem, det kan ikke bli verre! Har tenkt tanken om å sende den tilbake men har vell allerede skrudd for mye på den, får prøve å ringe Toolfarm og høre hva de sier..

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har prøvd litt forskjellige kuler? Luftgevær er intet unntak når det gjelder å fore de med rett mat. Jeg har noen White Pellets kuler som ikke vil samle i det hele tatt fra hverken en Diana 48, FWB 300 eller en FWB 65, mens H&N kuler går hull i hull hele tiden om jeg gjør det jeg skal. På et så kraftig luftgevær kan det være lurt å prøve litt tunge kuler også. Da får du ned hastigheten litt, men du er ikke noe snillere med kulefangeren. Prøv litt forskjellig om ikke du har gjort det. Min lille erfaring er også at jo kraftigere ting er jo mer kresne er de på kuler. Kreves mer for å holde formen ved mye kraft.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive det, har en del forskjellige kuler men ingen spesielt tunge, virker som Premier går best av de jeg har prøvd. Har begynt å tenke på at det kan ha skjedd noe med kikkerten også da, skal prøve en annen i morgen for å være sikker, fælt å slakte rifla hvis kikkerten har skylda :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med BAM.

 

Men har du prøvd tuningsettet som det ble linket til ovenfor?

Dette med noe Moly og kanskje buttons.

 

Du kan kutte fjæra med 1 - 1/2 coil i gangen hvis du skal prøve deg frem, men slip fjæra plan i enden igjen, og kutt bare i den ene enden hvis du kutter flere ganger.

Alternativet er å finne ei mindre fjær ny.

 

På skruene kan du bruke Loctite, medium styrke, eventuelt sammens med låsskiver, hvis skruene ikke har senkehode.

 

Festene du tenkte på er Dampa Mount.

 

 

Finnes her:

 

http://www.sportsmatch-uk.com/dm60.htm

 

Våpensøilen og andre har / skaffer disse, tror de koster 7 - 800,- kr i Norge.

 

Du kan kjøpe de selv sikkert rimeligere her:

 

http://www.opticswarehouse.co.uk/prodde ... prod=SPMDM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...