Jump to content

Moment på skruene ved montering av kikkert


OptiBond FL

Recommended Posts

Skal montere Leupold QR baser + ringer på Schultz and Larsen mod 97.

 

Er det noen (børsemakere eller folk med erfaring/kunnskap) som har en noenlunde angivelse av moment (Nm) som bør brukes ved montering av de ulike skruene når man monrerer kikkertsikte?

 

 

Er elendig til å ta sånt på gefûhlen, og bruker derfor momentnøkkel.

 

Takker for eventuelle fornuftige svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har heller ikke hørt noe om moment ved tiltrekking av skruer i kikkertmontasje. Jeg har derimot et eksempel på hva som skjedde da jeg monterte et Leupold VX l på et av mine våpen. Jeg satte til skruene så jeg var rimelig sikker på at siktet ikke skulle bevege seg i montasjen. Det gjorde det heller ikke, men zoomringen satt fast. Vår lokale børsemaker sa at dette skyldes det toleransene som Leupold på frigang mellom rørene som beveger seg inne i kikkerten ved zooming. Da jeg løsnet litt på trykket, fungerte siktet utmerket igjen.

Så tilbake til spørsmålet: Uten at jeg vet om det er sånn, vil jeg tro at det kan varierere fra merke til merke hvor hardt det tåles å dra til disse skruene. Materiale i kikkertrør vil kunne ha noe å si, og som børsemakeren var inne på, ulike toleranser hva angår frigang mellom rørene inne i kikkerten.

Gjennom årene har jeg montert mange kikkerter av ulike merker, men den nevnte Leupolden er det eneste jeg har merket dette på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...