Jump to content

Smith and Wesson mod 3 new russian


Hedmarkingen

Recommended Posts

Det er vel skrevet en artikkel i våpenjournalen om en S&W Russian som forefinnes i Forsvars Museets samlinger, usedvanlig fritt etter hukommelsen ble det vel spekulert i hvordan den hadde dukket opp i Norge, komplett med russiske arsenalstempler ol.

 

Ellers er jeg enig i det NW skriver, jeg har heller ikke funnet mye skriftlig materiale om håndvåpen utbredelsen i Norge i "historisk" tid, ihvertfall ikke som faghistoriske artikler/bøker.

 

Men det finnes ett og annet i litteraturen, bla har mener jeg det er Hamsun som har en passus om en fyr som putter en liten revolver i lommen i en eller annen av bøkene sine, muligens Mysterier. Ibsen har en karakter som skyter seg med farens pistol i Vildanden.

 

I tillegg finnes det andre, lignende beskrivelser som den jeg har tillagt Hamsun uten at jeg på stående fot kan redgjøre for henvisninger, og alt i alt tolker jeg det slik at ikke var spesielt uvanlig at folk hadde håndvåpen til litt diverse bruk...

Link to comment
Share on other sites

En grei kilde har vi jo, Hanevik skriver i Kongsberg colten at mange, både offiserer og sivile, stilte kommersielle, privateide våpen til rådighet for testing av forsvaret i alle testene som ble utført før valget falt på colten. Hadde dog vært interessant med litt info om hva som var 'vanlig' og ha og hva det ble brukt til i tiden før 1. VK og i mellomkrigstiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med originale og replikaer av den ja... Hva er det du lurer på?

har du foresten tilatelse til å legge ut bilder fra tøyhus museet? det siste bildet er vel av en 1869 american og ikke russian, om jeg ikke tar feil.

 

De bildene der fant jeg på http://www.thefiringline.com

 

Jeg lurer på om de takler moderne røyksvake fabrikkladninger da det ikke kommer til å bli noe særlig populært å skyte med svartkrutt på ei innendørs bane. Jeg skyter innendørs i vinterhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Nye replica tåler røksvakt, og er også kamret i .45 Long Colt (de originale var jo kamret i .44 russian eller .44 S&W American og .45 S&W for Schofield).

 

Men de er dyre, i forhold til Peacemaker replica, noe som irriterer meg for jeg er av typen som liker ting som ikke er standard. :D

 

Uberti har flere variasjoner, inkludert en New Model Russian kopi med cyrillisk tekst og alt.

 

http://www.uberti.com/firearms/top_break.php

 

Har futtet av noen skudd med en sånn, er en i Cowboy gruppen her lokalt som har en sånn Uberti.

Link to comment
Share on other sites

Tror du får uberti's russian kopi i 44 russian... om jeg ikke husker helt feil.

Som andre har sagt er replikåene helt brukbare med røksvagt, kanksje litt mer krøkkete å få til å samarbeide med svartkrutt. Jeg slet litt med (uberti)schofieldene mine, før jeg fikk de til å virke bra med en ladning som gikk godt og ikke låste dem med en gang.

 

Når det er sagt, ruddian utgaven er interessant, men forholdsvis spesiell i grep og grepsvinkel, samt at den har utrolig dårlige sikter. Morro å ha, men ikke noe til mer "seriøs" skyting. (Misforstå meg rett her...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...