Jump to content

Enda et dumt spørsmål.... Hylselengde/settedybder


sako.

Recommended Posts

C.O.L. i lade tabellene til Lapua betyr det samme som patronlengde??

 

Ser på en 123gr. Scenar at den skal ha en COL på 80,0mm. Hvorfor skal en 123gr kule settes grunnere enn en 156gr Mega som skal ha en COL på 73,0mm. Dette er jo en lengere kule i utgangspungtet??

Link to comment
Share on other sites

C.O.L Cartridge Overall Lenght er det samme som patronlengde ja.

Match kuler er lange og spisse, Mega er mye mer butt og må derfor sette dypere.

 

Altså må Mega kula settes dypere fordi den vil ta i bommene tidligre enn ei lang og spiss match kule. Hvis jeg har forstått det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Stalltips: Les LADEBOKEN!! Trenger ikke kjøpe siste utgave(nr6) da forståelsen av lading kommer klart frem i de tidligere utgavene. Denne boken tar deg med steg for steg på en sikker og fin måte. Glem alle lade-tabeller inntil du har lest og forstått boken. Utrolig bra bok!! 8) . Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Øhm, sitter du der og forteller meg at du lader patroner uten å måle patronlengde ved null friflukt først? :shock: Det ville ikke jeg gjort, i verste fall lager du ei patron der kula går i bommene før sluttstykket er i lås for så å presses lengre inn i hylsa når du lukker sluttstykket. Veit du hva som skjer med trykket når kula står i bommene? Veit du hva som skjer med trykket hvis kula presses lenger inn i hylsa før du fyrer av?

 

Det første jeg gjør når jeg får ei eske med ny kuletype i hus, er å måle maks patronlengde for den kula i mitt våpen. Ikke ei patron blir ladet før jeg veit hvor langt ut jeg trygt kan sette kula. Les Ladeboken, side 79-81, så finner du ut hvordan du gjør det.

Link to comment
Share on other sites

For å måle 0 fri-flukt, går det ikke å sette kula veldig høyt, for så å kamre den mot bommene? Da vil vel kula bli presset tilbake i hylsa, og vips vet du hvor dypt du skal sette kula? Eller er jeg helt på jordet?

 

Har lest om dette i ladeboken tidligere, men ikke bitt meg så alt for mye i det. Lader de liket hver gang og ikke hatt problem med at kulene har sittet for høyt.

 

Forøvrig synes jeg det er greiest med kuler som har låserille.. Holder man seg til kanten av denne går det vel greit. Ikke hatt noen problemer i mine børser ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er en risiko for at kula biter litt i bommene, og den blir dratt ut igjen når du tar patronen tilbake. Når du da måler, så får du ikke den riktige lengden.

 

Bruker du kuler med krymperille så er du nokså sikker, men det er jo kjekt å vite hva friflukten er så har man kontrol. Har du du kuler uten krymperille, så må du nesten gjøre det eller så jobber du helt i blinde vist du da ikke har en fabrikkpatron med samme kuletype som referanse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er en risiko for at kula biter litt i bommene, og den blir dratt ut igjen når du tar patronen tilbake. Når du da måler, så får du ikke den riktige lengden.

 

Bruker du kuler med krymperille så er du nokså sikker, men det er jo kjekt å vite hva friflukten er så har man kontrol. Har du du kuler uten krymperille, så må du nesten gjøre det eller så jobber du helt i blinde vist du da ikke har en fabrikkpatron med samme kuletype som referanse.

 

Jeg slenger meg på med "dumt" spørsmål angående krymperille :roll:. Dersom man har kuler med krymperille skal man da sette kulen så langt ned at halsen når denne eller måler man 0-friflukten og trekker fra 1 mm og 2 på disse kulene og, og evt "overser" krymperillene? Har noen kuler som gir meg en friflukt på 3-4mm hvis jeg bruker krymperillene som utgangspunkt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor crimpen skal sitte kommer også ann på hvilket verktøy man bruker. Lee Factory crimp er ikke like avhengig av crimprille som andre typer. Til boltrifle har crimpen mest betydning for trykket. I en halvauto bør man crimpe for å sikre at kula ikke flytter seg i hylsa under lading.

Det meste av holdet til hylsa på kula kommer av rett sizing, ikke crimpen. Neck-Resize til kula ikke vil inn med håndmakt. Da har du nok hold.

 

Når det kommer til friflukt og presisjon så må dette testes. Det er ikke gitt at du får maks presisjon med 1, 2 eller 5 mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Øhm, sitter du der og forteller meg at du lader patroner uten å måle patronlengde ved null friflukt først? :shock:

 

 

På min Remington 700 ADL i cal. .3006, er friflukten så stor at jeg ikke trenger å tenke friflukt i det hele tatt. Selv med lange massive 165gr. Tonheimkuler, må kula settes så langt ut for å ta i bommene at den ikke lenger har feste i hylsa. Likevel samler børsa 5 skudd på på under tommen.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...