Jump to content

starte patron sammling


knutmstien

Recommended Posts

hei,

så var jeg kommet til den interessen av og lage meg en patron sammling:D

og har selfølgelig noen spørsmål:D

er de en generel søknad man må fylle ut for og få lov og mota ammo fra donasjon/kjøp?

er jeger og har våpen kort.

har sålangt bare følgende patroner:

308w

6,5-55

7x57r

22lr

22mag

12.7 mm

og div cal 12 hagle

ikke mye og skryte av men en plass begynner de:D

 

og har en spesiel hylse jeg leter desperat etter :twisted: hysle til 155mm fra en eller annen kanon litt usikker på hva den blir skutt med,den er 77 cm høy uten tennhette framme,noen som kansje kan si meg litt mere om den?

kula er blank pusset og smurt inn :P skulle likt og sette den i en hylse,mulig den ikke blir skutt av med kruttposer?:)

 

vis noen har noe tips jeg kan dra nytte av så kom med de :D på forhånd mange takk

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen som patronsamler.

 

Skal du samle på ammo som du ikke har våpekort på, må du søke politiet om tilatelse og godkjenning som patronsamler.

Dette burde ikke være noe stort problem siden du allerede er skikket til å ha våpen.

Denne søknaden må du selv skrive (ikke noe skjema), der du forteller hvorfor du ønsker å bli patronsamler og det er sikker ikke helt feil og skrive typer og oppbevaring.

Sett deg inn i regelverket som omhandler erverv og oppbevaring av ammo.

Skriv på søknaden våpenkort nr og legg med en kopi av de samt jegeravgiftskort.

 

http://www.patroner.no/jus.htm

 

http://www.patroner.no/sara/index.htm

Link to comment
Share on other sites

og har en spesiel hylse jeg leter desperat etter :twisted: hysle til 155mm fra en eller annen kanon litt usikker på hva den blir skutt med,den er 77 cm høy uten tennhette framme,noen som kansje kan si meg litt mere om den?

kula er blank pusset og smurt inn :P skulle likt og sette den i en hylse,mulig den ikke blir skutt av med kruttposer?:)

 

Den kula du har kalles oftest for granat, mest sannsynlig en (forhåpentligvis tom!!) 155mm artillerigranat. Den manglende tennhetta foran kalles brannrør eller fuze. Disse har ikke hylse, bare kruttposer som du skriver. Et bilde hadde hjulpet mtp en sikrere identifisering av granaten.

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...