Jump to content

hva betyr alle disse forkortelsene?


Roy

Recommended Posts

Tenker du på meritter bikkjene har og sånt? Er ikke 100% stødig på alt dette, men:

 

NJCH= Norsk Jaktchampion

NUCH= Norsk Utstillingschampion

NJUCH= begge de ovennevnte

NSJUCH= Norsk og Svensk Jakt- og Utstillingschampion

NVCH= Norsk Viltsporchampion

NJ(D)CH= Norsk Jakt- og Drevchampion (for kortfotinger tror jeg)

INTUCH= Internasjonal Utstillingschampion

osv...

Link to comment
Share on other sites

Sorry Ranger, men den ene ble nok feil.

Bokstaven i parentes henviser til hvilken jaktprøveform den er prøvet i for å oppnå sitt championat, ikke at den har to championater.

 

NJ(D)CH betyr Norsk Jaktchampion som drivende hund. Om jeg ikke tar helt feil, så brukes det på Dachs der de også kan bli NJCH ved hiprøver. Brukes ikke på bassets da jeg har noen slike, og der står det bare NJCH på stamtavla.

 

NJ(L)CH kan deles ut til elghundene og betyr at den er Norsk jaktchampion som løshund. Som bandhund blir det tilsvarende NJ(B)CH. finnes sikkert flere også.

 

Uten at jeg vet det, så kan det kanskje være flere kombinasjoner på stående fuglehunder avhengig av om championatet er oppnådd på høyfjellsprøver, skogsprøver eller lavlandsprøver. Sikkert noen her inne som kan alt om det.

 

P.S. Måtte inn og rette en stygg skrivefeil. Være og værre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sorry Ranger, men den ene ble nok feil.

NJ(D)CH betyr Norsk Jaktchampion som drivende hund. Om jeg ikke tar helt feil, så brukes det på Dachs der de også kan bli NJCH ved hiprøver. Brukes ikke på bassets da jeg har noen slike, og der står det bare NJCH på stamtavla.

Mora til bikkja mi er NJ(D)CH, og hu var basset sist jeg sjekka! :mrgreen: Det samme gjelder halve slekta bakover i stamtavla, både i Norge og Sverige.

Forøvrig, takk for korreksjon, du har selvfølgelig rett i at det er snakk om prøveformen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjempe Taiko, der finnes det meste. :wink: Også om bassetpremieringer:

 

Basset-rasene:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1 premie på drevprøve for bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger 2. premie på utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere oppnådd i et av de nordiske land.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...