Jump to content

Nytt løp/kaliber i M96 Husquarna kasse ?


Gnu

Recommended Posts

Har en mauser 96 m løp i 6,5x55 stående som jeg funderer og gjøre noe utav. Låskassen virker på meg å være i godt skikk. Er usikker på alder. Er det mulig å skifte løp i denne til et kraftigere kaliber? Vil den tåle det? Tenkte på 30-06 eller 9,3x62 eller noe slikt. Hva med bolthodet, må det endres?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt en svenskemauser i 30-06 selv, og mange har fått brotsjet opp sine 9,3-er til 62mm kammer. Har aldri hørt om at noen har fått problemer. Bunndiameteren på 30-06 og 9,3x57 er litt mindre enn på 6,5x55, men ikke mye. Tyskermausere som kamres for 6,5x55 trenger sjelden å få åpnet støtbunnen, her er det med rette litt romslige toleranser.

 

Du kan jo prøve hvordan matingen blir. På min 30-06 hendte det at lange, spisse kuler som var satt langt ut, bommet på kammeret. Med jaktkuler var det aldri noen problemer.

 

En annen ting er at du bør tenke litt på kolbeutformingen når du går opp i kaliber. Kolben på min Husqvarna i 9,3x57 er så smal og skrå at den skal ihvertfall ikke brotsjes før ny kolbe er anskaffet...

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at du bør tenke litt på kolbeutformingen når du går opp i kaliber. Kolben på min Husqvarna i 9,3x57 er så smal og skrå at den skal ihvertfall ikke brotsjes før ny kolbe er anskaffet...

 

Kolben er nok grei.... :mrgreen:

normal_15042009323.jpg

normal_15042009326.jpg

normal_15042009329.jpg

Er vel mest spent på om magasin/mating vil gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Står endel om M96 her; http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... &hilit=m96

Nicket pmt er Tobias Hassel som bl.a skrev artikkelen om brukte hagler i siste Vapentidningen.

 

Ett antal krono m/96 har havererat, de sista kom hos HV/FBU. Efter det stängde man butiken. Dessa hade i princip bara gått med kronoammunition m/41 med ett nomalt tryck om 3100/3300 beroende på mätteknik..... Och det var inte "de utskjutna malajrören" som man man förde över till HV/Fri, det var sådana som var i relativt bra skick. Trots det rök pipmuttrarna....

Jag tycker det är onödigt och ganska korkat att envisas med så pass svaga mekanismer om man inte håller igen lite på trycket. Att plåga dessa lås med 30-06 som ligger uppemot 3600-3800 är om möjligt än mer korkat. Den lådan ska skjuta 9,3x57 som man laddar till 2700-2900.......

/Tobias Hassel

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du MÅ ha et annet kaliber i den børsa, du sparer deg endel 1000-lapper på å ringe Beveren sport og kjøpe en Husqvarna M/46 i 9,3x57 til 1500kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...