Jump to content

Våpenskap og AG3


Sjur Dale

Recommended Posts

Kven har ansvaret for FG-godkjent våpenskap?

I dag seier lova at er det 5 våpen i husstanden så er det pliktig med våpenskap!

 

1) Du har fire rifler og så kjem HV med 1 stk AG3 til deg, eller sonen eller ein leigebuar i huset?

Må eg kjøpa våpenskap?

 

2) I den lova som no er i emnning så skal det bli pålagt med våpenskap ved første våpen.

Husstanden har ingen våpen.

Det flyttar inn 1 stk AG3 som HV eig i huset. Må eg kjøpa våpenskap?

 

3) Du har seks våpen i skapet og det er fult. Så kjem det eit AG3 inn i hustanden.

Kvar gjer eg no?

Link to comment
Share on other sites

Sønn eller leieboer er vel selv ansvarlig for oppbevaringen? AG'en er jo uten tennstift så spørsmålet er vel om den regnes som vital del. Tviler på at alle HV-soldater som ikke har våpen fra før tvinges til å kjøpe våpenskap..

Link to comment
Share on other sites

Militære våpen er ikke omfattet av våpenloven, derfor teller ikke dette / disse våpen med på noen måte.

Men husk hva som er riktig måte og oppbevare militære våpen på. Det som gjelder for AG-3 / MP-5 og Glock er at pistolgrep med avtrekkermekanisme adskilles og oppbevares separat.

For 416 og 417 skal rammestykke med avtrekkermekanisme og kolbe adskilles og oppbevares separat.

 

MVH

nm149

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo tennstiftene på AG3'ne beslaglagte, så de er ikke brukbare til annet enn å slå ihjel høggorm med..................så den kan du ha stående i et hjørne i garasjen sammen med annen resskap!!

:mrgreen:

Forsvaret hadde overhode IKKE fått meg til å oppbevare en AG3 hjemme som ikke var skytbar!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...