Jump to content

Valp og ferie


audtoril

Recommended Posts

Hei

 

Vi får antagelig en Jamthund valp ca 20. juni og er veldig usikker på hva vi skal gjøre med ferien.

Valpen vil være ca 12-13 uker (vi har hatt den ca 4 uker) når vi skal på ferie (har 3 unger så en liten ferietur hadde vært ålreit)

Vi reiser på ferie i campingvogn.

Skal vi:

1. Reise på ferie uten valpen, svigermor som har god kjennskap til hunder og veldig glad i hunder kan passe den (1-1 1/2 uke)

2. Ta den med på ferien. Den går vel ikke mye i bånd da så blir vel vanskelig og dumt for valpen å ta den med i noen parker kanskje?. Er vel kanskje vanskelig alder på campingplass og?.

3. Helst droppe ferien.

Link to comment
Share on other sites

Den skal jo tilvendes i trygge omgivelser, så da er det vel greit kanksje å være mest mulig hjemme! I allefall ikke sette valpen bort på et sånt stadie, den den skal knytte båndt og føle trygghet i sitt nye hjem!

Det er i allefall min mening! Mulig andre sier noe annet!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde også tatt han med. som peacemaker skriver en super måte å få sosialisert den på. samtidig som du er med den hele tiden og får preget den.

får selv en basset fauve ca 17 mai og den vil være med oss på alt vi kommer til å foreta oss i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt åssen ferie dere skal på da. Om det er prat om en campingferie, og dere tar det med ro så mener jeg det bør det gå bra å ta han med. Må bare ta hensyn til at dere har med en liten hund da. Dersom det blir mye aktivitet over tid, så ville jeg heller latt svigemor passe valpen. Dom har vel ikke godt av for mye stress når dom er så små.

 

Når min var på den alderen (beagle), så var det ikke noe problem å ha den i band, og vi hadde en tre dagers biltur opp til Nord-Norge der vi bodde i telt underveis. Det gikk helt fint, og han trivdes godt både i bil og telt.

 

lykke til med valpen da!

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt ham med. Det er jo en super måte å få sosialisert ham på og gjøre ham trygg i ukjente miljøer!
Enig, har selv tatt med valp til Oslo som en tilvenning til mye folk og traffik, bare la en voksen ha styr på det, unger og ung hund er ikke altid smart på egen hånd.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et spørsmål om familiens innstilling til valpen. Har familien tålmodigheten og er positivt innstilt på å legge ferien til rette for valpen. Er det ikke noe problem. Men hvis det er pappa som vil ha seg ny jakthund og familien ikke er noe særlig innstilt på og justere ferien sin etter den. Tror jeg det vil være best og la den være hjemme hos svigers i rolige omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen.

Hele familien gleder seg veldig til valpen kommer og vi vil gjøre det som er best for valpen.

Derfor tror vi vi kommer til å ta mesteparten av ferien på stølen, regner med at det er greit at han er med dit. Det blir hans andre hjem og der han skal være når det er jakt. Så for vi heller se det litt ann om vi tar en liten tur med campingvogna noen dager hvis alt går veldig greit. Trenger jo ikke bestille noe så veldig greit slik, kan se ting litt ann. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med de som ville tatt valpen med. Det er superviktig å få sosialisert valpen i så mange forskjellige situasjoner som mulig, og en ferie er en gylden anledning til det. Dersom du ønsker å ta med hunden på ferie når den blir voksen vil jeg nesten strekke meg til å si at det er en nødvendighet å ta den med når den er valp.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ta valpen med - som de andre sier så er dette en flott måte å både sosialisere valpen og knytte bånd til familien. Bare pass på at den ikke blir overstimulert av ungene; det er dere voksne som setter reglene her. For mye herjing fører bare til en stresset valp som kan dra dette med seg videre inn i voksen alder.

 

Kos dere på ferien med valpen :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...