Jump to content

Tennhettemysteriet


Spitfire

Recommended Posts

For noen år siden ble jeg invitert med på elgjakt og kjøpte en Sako i .375H&H. Etterpå, da jeg så at fabrikkspatroner kostet kr 50-70 pr stk, forsto jeg at jeg måtte bli hjemmelader også. Nå har jeg hatt mange hyggelige ladekvelder i kjelleren 8)

 

Jeg bruker en Dillon 550-presse, og har hatt problemer med å få tennhettene til å "gå godt" i denne. Til slutt gikk jeg grundig til verks for å løse "tennhettemysteriet":

 

Tennhettelommene i hylsene jeg bruker har følgende dybde:

- Lapua .243Win-hylser: 3,25mm

- Norma .375H&H-hylser: 3,21-3,24mm

 

Tennhette-koppen i pressens hetteslide har dybde 3,25mm

 

Tennhettene jeg har prøvd måler:

- Remington 9 1/2 Large Rifle: Høyde 3,30-3,41mm og diameter 5,33mm

- Remington 9 1/2 Magnum Rifle: Høyde 3,31-3,42mm

- CCI200 Large Rifle: Høyde 3,14-3,23mm og diameter 5,36mm

 

Remington-hetter er altså høyere enn CCI, og det som verre er: Høyere enn hettelommene og hette-koppen. Derfor bruker jeg nå CCI-hetter, og isettingen går bedre. Remington-hettene klarer jeg rett og slett ikke å presse langt nok inn i hylsene. Men jeg har opplevd klikk med CCI, og vil gjerne prøve andre typer.

 

Er det noen som har tilsvarende erfaringer? Og er det noen som kan måle høyden på andre tennhette-typer; Federal, Winchester etc?

 

Hilsen Kristoffer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trenger og trenger - en hettelommefres er slett ingen ulempe å bruke uansett - da blir hettelommen riktige og ikke minst like. En tennkanalavgrader/opprømmer er heller ikke å forakte. Jeg synes det blir veldig feil å måtte bruke kun en type hetter for å unngå klikk - da må problemet løses, ikke omgåes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...