Jump to content

Terpentin og linolje oppskrift??


Recommended Posts

Har lett litt på forumet, funnet en del tråder om stokkoljer og slikt..

Men blir ikke helt klok på ting...

Noen som har oppskrifter på linolje/terpentinblandinger og tips til selve prosessen ved å olje inn en stokk??

Gjerne gjør dette til en "A til Å" tråd...

 

Jeg er ute etter tips fra mennesker med selvlærte erfaringer, vil ikke ha synsinger fra folk som ikke har prøvd det selv...

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med ett tips som jeg fikk fra skjeftemaker Bredvold og børsemakeren jeg bruker. Owatrol Deks Olje D1 med silkematt finish. Kan brukes "rett fra boksen", er meget godt fornøyd med denne. :) Trekker meget godt inn. Kan evt. legge på ett strøk eller to med Birchwood Casey Tru-oil Gun Stock Finish på toppen for å få en litt sterkere overflate på stokken. Akkurat ferdig med en stokk nå, ble bra i mine øyne. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter tips fra mennesker med selvlærte erfaringer, vil ikke ha synsinger fra folk som ikke har prøvd det selv...

 

Den er grei, jeg hadde tenkt å synse, men skal begrense meg til å oppfordre deg til å prøve istedenfor å gi etter for fancy oljer som er enklere å holde på med. Det syns jeg den fantastiske linoljen fortjener.

Det finnes forresten mye bra litteratur om emnet; både i alskens møbelsnekker- og møbelrestaureringsbøker og på nett (google linseed oil finish).

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

En gammel oppskrift er 50% rå linolje og 50% terpentin. Settes inn hver dag i en måned, deretter en gang i uka i en måned, deretter en gang i måneden i et år. Deretter en gang i året. Prøv deg frem. Det går med mye olje. Skjeftet blir ganske tungt når det er ferdig. NB husk at dersom du setter inn skjeftet med olje,så kan det være vanskelig å få beddemasse til å "bite".

 

 

TEM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...