Jump to content

Storfugel jakt i sverige


Rypesksk

Recommended Posts

Vi er noen kompiser som har begyt med en sverige tur på august etter storfugel, har vært dær 2 ganger men har vert uheldig med områdene. Var i Geddede i fjord der fant vi ei skogli som var grei, ellers er de stort sett tette plantfelt så lang øye rekker :( . Jeg har et par laikaer som jeg er intrisert i å trene på fugel, så det har vært fint med noe fint storfugel tereng. Tengte jeg skulle høre om noen hadde noe tips over områder som var fine og hvem som selger kort/ leierut område, tar gjerne med hytte men ligger også i telt/ lavvo. :) Regner med det er mange her som har vert der borte. Vært fint om det ikke hvar alt for langt og kjøre fra midtnorge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dra litt lengere nordover. Det er fantasktiske områder for treskjellerjakt rundt Åsele-Vilhelmina-Dorotea i Västerbotten. Mye storvokst skog og stort sett bra med fugl.

Litt lengere sørover i Jämtland/Härjedalen finns det også gode muligheter, men unngå de fjellnære områdene inn mot norskegrensa. Der er det skrint med fugl, og det har vært slik i mange år. Vemdalen og Hede er derimot finfine fugleområder.

Neste hakk ned er Dalarna. Fint der også, men unngå de nordlige områdene. Kom deg litt ned i Älvdalen eller til Malung. Lokalt mye fugl høsten 2008.

 

I Norrbotten og Värmland vet jeg at de har hatt en sykdom som har ramma hønsefuglen. Jaget selv i Värmland i 2008 og der måtte du gå langt mellom hver fugl. Ble et par for laikaene, men det hadde vært mye enklere med en spesialist som finsk spets.

En laikakompis jaget rundt Luleå, og der var det helt dødt. Muligens innlandet i Norrbotten er bedre. Har ikke noen rapporter derifra.

 

Flott at du jager fugl med laikaene dine :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset :D

skall sjekk i di områdene. Laikaene ska brukes på de meste, når en jakter fra august til april så må en ha hunder som kan jakte de meste 8)

Å da var de ikke noe mange valg når de gjeller hund :)

 

Korrekt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...