Jump to content

Innjaging av harahund valp.


Haraball

Recommended Posts

I løpet av våren kommer det en støver valp i hus hos oss, fra før har vi en liten dachs som ikke brukes til jakt da den ikke slår ut i søk og ikke jager. (Har blitt et extra armlen i sofaen)

 

Når da tiden er inne for og ta med seg stol sekken og sette seg ut for og la harahund valp få begynne

og utforske i skogen og vente til den slår ut i søk(som sikkert tar noen mnd), vil da hvis jeg har med den andre hunden (dachsen) hindre støveren i å slå ut, eller vil det ikke ha noen betydning for støveren at dachsen er med i skogen og bare går rundt meg. Kommer støveren til å dra i vei ut i søk likevel med tid og stunder. Eller bør dachsen være hjemme når vi starter med dette innjaging arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hadde jeg vært deg hadde Dachsen blitt hjemme, valpen trenger fullt fokus når den er ute uansett om den er bare noen meter fra deg de første gangene, den dagen den er våknet skikkelig er det ikke noe problem om Dachsen er med :D

Unghundarbeid er guds gave til oss hundfolk, kos deg skikkelig med valpen og ta deg god tid, den tida går så utrolig fort, lykke til med valpen :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok latt Dachsen være hjemme om jeg var deg.

En annen viktig ting, tenk dressur, dressur og dressur! Da vill det bli mye lettere å få valpen/unghunden av med å jage uønsket vilt!

 

En annen ting mange har suksess med er å speede opp prosessen med å gå noen ganger i harehegn for å få preget valpen/unghunden på ønsket vilt!:)

 

Hvilken rase har du endt opp på forresten?

 

Kanskje ikke veldig vanskelig å gjette hva slags rase jeg har? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over. Bikkja må ha lyst og evne til å slå ut i søk og bli rutinert på dette før dachsen blir med. Neste høst, hvis støveren har vist at den vil og kan, kan du ta med dachsen. Dette er et råd, for ingen regel uten unntak, det kommer helt an på bikkja.

Link to comment
Share on other sites

du bor på byåsen i tr.heim regner jeg med?

da jeg bodde på byåsen var jeg ofte og spora i band oppe ved gråkallen, hvis du går langs gjerde til militærforlegninga finner du garantert fot.

det går ikke an å slippe der, men brukbar trening alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Hold dachsen hjemme og ta med valpen alene til du har fått han til.

 

Det værste som kan skje er å ha med en voksehund som ikke er interessert i å jage. hva lærer valpen da... :roll:

instinktet i sveitseren ordner det meste av seg selv. hvis du blir plaget får du hjelp med en gang på denne tråden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...