Jump to content

9,3x62 Lapua mega - presisjonsproblemer


uncas

Recommended Posts

Har vært på banen i dag for å teste ut mine første hjemmeladninger bla. i 9,3.

Hadde valgt ut Lapua Mega 286, da jeg visste denne gikk bra i børsa og dessuten passer bruksomerådet (elgjakt).

 

Fikk ikke tak i N140 og handlet 202 i steden. Ladet 55-57 grain 202. Norma hylser og Remington hetter.

Ingen av serien ga noe i nærheten av presisjonen som jeg oppnådde med Lapua Mega kjøpeammo.

Norma Jaktmatch-ammo samlet også dårlig.

 

Har halvveis konkludert med at børsa (Kongsberg 393 Karabin) ikke liker svensk krutt.

 

Er det noen som veit hvilke type krutt Lapua bruker i kjøpeammoen (N135/N140/N540) ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv n140 du, både jeg og andre har brukt det med hell bak 9,3 mega.

Hva fabrikken bruker er ikke godt å vite men du kan jo banke ut ei kule veie innholdet og sammenligne det med tabellen deres, det kan gi en pekepinn. Kan også hende de bruker kruttyper som ikke er i vanelig salg.

Link to comment
Share on other sites

Eksakt presisjon er vanskelig å anslå da det var 5-7 s/m vind om tirsdagen. Fikk likevel klare indikasjoner da alle hjemmeladningsseriene, samt Jaktmatchen, lå på "snusboksnivå". Orginalversonen derimot holdt "femmer'n".

Link to comment
Share on other sites

Det å skyte inn og teste samlinger er ikke lett.

noen dager får jeg elendig samling andre dager får jeg (hull i hull) samlinger med samme ladning.

 

Å skyte med 9,3 er oxo en treningssak.

alt må iallefall ligge i ro.

 

sett på en STOR kikkert. (6-24) da ser du en god del puls,da kan man fort se hva man gjør galt i avtreks øyeblikket.

 

Men for all del, der er jo ikke sikkert børsa de liker din ladning.

 

Bruker woodleig 320gr kule.

med 60gr 550krutt.

og magnum hette. får meget fine presisjon i min sauer

Link to comment
Share on other sites

Prøv n140 du, både jeg og andre har brukt det med hell bak 9,3 mega.

Hva fabrikken bruker er ikke godt å vite men du kan jo banke ut ei kule veie innholdet og sammenligne det med tabellen deres, det kan gi en pekepinn. Kan også hende de bruker kruttyper som ikke er i vanelig salg.

 

Orginalen var ladet med 56,3 gr krutt. Det var ulikt N-140 og vekta stemte ikke med Lapuas tabell for N-140, N-135 og N-540.

 

Har fått tak i N-140 og vil prøve dette. Tabellen til Lapua angir start 46,5 og max 52,3. Ladeboka derimot sier 55-57 for Nosler med samme vekt. Litt i villrede på hvor jeg bør starte. Orginalen ga en hastighet på 627 m/s. Ser helst å ha denne hastigheten eller litt over. 56,5 gr 202 ga 656 m/s.

 

Hvilke ladning med N-140 og 286 Mega har du hatt "hell" med?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...