Jump to content

Gammel GSP - avtrekk?


Doppelganger

Recommended Posts

Klubben har en GSP som har ligget bortgjemt og nedlåst i mange år siden den "bare er noe ræl". Det er en tidlig modell tror jeg, den har sikringsfløy og annen profil på løpet/toppen en andre GSP-er jeg har håndert.

Den virker å være i god (om enn gedigent møkkete) stand, men avtrekket er ikke godt. Det er mulig det går an å justere slik at det blir bedre/brukbart/bra, men spørsmålet er om det kunne være like greit å bytte.

 

Passer nyere avtrekk? Hvis så, er nyere avtrekk av en bedre konstruksjon slik at det lønner seg å bytte uansett?

Link to comment
Share on other sites

Nye avtrekk passer uten modifiseringer. Men jeg hadde nok tatt ut det gamle og lagt det i parafin noen timer først . Gammel olje kan bli ganske så seig. Mulig avtrekket løsner og blir ok etter dette. Skulle det fortsatt være dårlig har du justerings muligheter å prøve. Nye avtrekk kostet vel en ca 3300 NOK hos Stenvaag ifjor. Hva de koster nå som euroen har blitt en del dyrere vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Stiv pris på nytt avtrekk, men forsåvidt verdt prisen dersom det medører at pistolen blir god som ny, og iallfall noe å satse på dersom originalavtrekket er "beyond repair". Sikringsfløyen er vel overflødig på en slik pistol - jeg antar den kan fjernes uten videre?

Link to comment
Share on other sites

Det som er med de gamle typen avtrekk er at de ikke har så mange muliheter når det gjelder inntillinger.

Dessuten stiller det seg vektmessig mye ved tempratursvingninger :evil:

 

Den nevnte nyprisen var drøy,,,

Her er et annet alternativ fra Danmark: http://www.huntershouse.dk/kat156-Walth ... rt-Vekselsæt-Kal.-32S-W-Long.html

 

Et tredje alternativ, er at nå som det er 1000 gram på både fin og grov, så kan det godt være du kan få kjøpt et "grovavtrekk" fra en som ikke trenger to lengre...

Enkelt å stille et 1360 avtrekk ned mot 1000 gram :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om har jeg faktisk et forholdsvis nytt 1360 avtrekk som jeg ikke trenger lenger pga nye regelen om 1000grams avtrekk i grov :mrgreen:

 

Sikkert en del som kunne tenkt seg å bytte ut det gamle avtrekket :wink:

 

1000.- tror jeg nok er en grei pris for et av nye typen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et tredje alternativ, er at nå som det er 1000 gram på både fin og grov, så kan det godt være du kan få kjøpt et "grovavtrekk" fra en som ikke trenger to lengre...

Enkelt å stille et 1360 avtrekk ned mot 1000 gram :wink:

 

Er dette bare en justeringssak, eller er avtrekkene forskjellige?

Link to comment
Share on other sites

Står på hjemmesiden til NSF.

 

"03.03.2009

Internasjonale regelendringer - status

Det internasjonale skytterforbundet (ISSF) har revidert konkurransereglene for alle internasjonale skytegrener. De nye reglene er gjort gjeldende i internasjonale stevner fra nyttår. Forbundsstyret har vedtatt at tre av endringene også skal gjelde i Norge fra nyttår:

- Avtrekksvekt på grovpistol 1000 gram (gjelder også grovfelt)

- Førsterangering ved poenglikhet gjøres ved å telle antall innertiere, før siste 10 skudd osv..

- Omskyting om sisteplass(er) i finaler.

 

Øvrige endringer blir først gyldige i nasjonale stevner i Norge når ISSF-reglene foreligger i oversatt form i løpet av våren."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...