Jump to content

Marked for Engelsk springer spaniel, working


300kongen

Recommended Posts

Hvordan er markedet for dette om dagen? Antar premiering på hundene har noe å si i sammenhengen, stammen, kullsøsken etc., men jeg er nysgjerrig og ute for å sondere markedet litt for å høre om noen kjenner til en stemning "der ute". Bikkja er premiert etc., stammen er også bra så det skal ikke stå på det, men jeg har ikke lyst til å sitte igjen med 2-3 valper etter 8 uker selv om jeg vurderer å holde igjen 1 til meg selv uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi endte opp med en vanlig ESS av gode jakt-aner.

Mest fordi der ikke er så mange working ESS å få tak i i Norge, og ihvertfall ikke nå i januar når vi kjøpte.

Også fikk vi så utrolig god kjemi med hun som hadde kennel Hazelbird at det bare ble en selvfølge å handle der.

 

Kan ikke tenke meg at det burde være noe problem å få solgt et kull, men en del er skeptiske til å kjøpe fra annet enn godkjente oppdrettere!

Jeg vet ihvertfall at jeg gjør aldri det igjen etter å ha blitt grundig lurt med ved kjøp av Dachsen vår.

Enestående hund, men det viste seg at kullet ikke var registrert og selger var en lurendreier...

 

Som du selv sier vektlegges meritter og stamtavle meget tungt!

Og det med rette, mener jeg. Man kan ikke sannsyneliggjøre en hunds evner på bedre måte,

men noen garantier på hvordan valpene har man aldri uansett opphav...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du? Tenker du kjøpe en springer, eller sette kull på en du har? Om det er det siste du tenker, så ville jeg tenkt meg godt om før jeg satte i gang, spesielt om det er jaktlinjer til jaktbruk du tenker avle på. Jeg ville i så fall hatt hunden premiert i AK før jeg ville vurdert det. Ville ikke handla noen valp til jaktbruk av ikke premierte foreldre. Det er absolutt et marked for disse hundene, voksende i norge, og godt etablert i sverige. Men sørg for å få hunden premiert først, og velg hannhund med omhu.

Hvilke linjer er evt hunden etter?

Link to comment
Share on other sites

Hunden min er premiert på jakt, og sågår prøvevinner i sin tid på en apportprøve i ung alder, så akkurat det er det er det ikke noe å si noe på sånn sett. Hunden er en "Fantin-hund" med A-hofter, og øyne uten anmerkning.

 

Tanken min er at jeg gjerne kunne tenkt meg å ha et kull på henne. Jeg har hatt flere valpekull før på annen rase og er registert som oppdretter på annen rase etc. så jeg er seriøs sånn sett, og det er i grunn derfor jeg prøver å sondere markedet litt. For jeg ser ikke noe poeng i å sette kull på henne dersom jeg ender opp med å måtte selge valpene til ikke-jegere bare for å få de solgt. Da lar jeg det heller være om du skjønner. Jeg vet hvor mye jobb det er med et kull, og hva det faktisk krever.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner problemstillingen din. Hunden din kan for såvidt være en utmerket jakthund, men så lite spanielprøver som arrangeres her i landet kan det være et problem å få gått prøver nok til å få hunden opp i klassene, spesielt om man bor litt unna de vanligste prøveområdene. Så lite utbredt som jakt med spaniels foreløpig er her i landet kan det være problematisk og få solgt valpene til jegere er jeg redd, og at de få som kjøper velger valper av premierte foreldre dersom de har muligheten.

Er hunden premiert minst i åpen klasse på spanielprøve stiller nok ting seg litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...