Jump to content

noen buespørsmål


steffen

Recommended Posts

jeg har registrert at vi har et par buejegere her, selv synes jeg det virker interessant og har et par spørsmål.

 

er det veldig vanskelig og lære og skyte med compoundbue?

(jeg vet dette er individuelt, men hvor lenge trente du før du følte deg jaktklar).

 

hva må man regne med og betale for en brukbar 55lb compoundbue?

(hvis jeg hadde spurt om rifle så hadde jeg ønsket og få anbefalt Howa, Wby Vanguard etc).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvor lang tid det tar å lære å skyte blir selvfølgelig individuellt, men compound er lettere å treffe med en feks recurve. Jeg begynte å treffe forholdsvis bra etter noen måneder. Det hjelper hvis du har erfaring fra rifle eller pistolskyting. Prinsippene er de samme, det handler om å gjøre de samme tingene riktig hver gang :wink:, men enkelte forskjeller er det jo. Det som gjorde at jeg begynte å treffe bra etter relativt kort tid var at jeg meldte meg inn i en klubb (Elverum) og fikk kyndig veiledning av andre erfarne skyttere.

 

Jeg har to buer og begge er Alpine Archery Silverado (www.alpinearchery.com og www.bueutstyr.no). Den ene er en "Pro Comp" (konkurranse) og den andre er en Sabre (jakt) som jeg kjøpte i fjor. Buene er forholdsvis prisgunstige, men utmerkede verktøy til jakt og konkurranse. Men vær klar over at bueskyting fort blir en dyrere hobby enn annen skyting! Riktignok bruker du ammoen om igjen, men det er alltid en eller annen dupeditt som må anskaffes. I tillegg har jeg opplevd stor frustrasjon i forhold til norske leverandører og heller bestilt det jeg trenger sjøl. Her kan du sjekke ut feks www.huntersfriend.com og www.lancasterarchery.com.

 

Jeg har innsett at jeg ikke har tid til å satse så mye som jeg ønsker. Jeg vurderer derfor å selge deler av utstyret mitt, så hvis du er interessert, så ta kontakt!

 

Edit: Enda en skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Hei!jeg begynte med buejakt i fjor og trente hver dag i ca 4 månder før tur til Sør afrika.

pic0033fp5.jpg

 

 

Jeg trente hver dag etter jobben og skjøt max 10 skudd hvergang på 20 -40 meter.Jeg var så heldig å bli trent /guida av flere ganger sørafrikansk mester i bueskyting Frikky de lange.Jeg bruker en Hoyt bue på 70 pund som kan stilles ned til feks 50 pund(kjekt når man trener)Jeg kjøpte allt utstyret mitt dernede men har handla en del hos ett firma på stabekk Arve O Vestgård. Tlf 90084555 ellers er det masser av brukt utstyr på NBJF buejeger forum søk der og meld deg inn i foreninga også lykke till.

_________________

 

_________________

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Da er vanskelig å sei kor lang tid da tar å bli jakt klar. Da kjem også an på ka type jakt du skal drive med. Jakt frå blinds der typisk skudd avstand er ca 15m, eller snikjakt der du kanskje må skyte på 30m. Skal du jakte frå blinds, så er du nok klar etter eit par måneder med trening hvis du får litt veiledning og trener kvar dag. Lengre hold krev meir trening.

Da som er viktigst når du kjøper ein bue, er å finne din dra lengde. Da er ofte lurt å kjøpe ein bue som er lett å justere dra lengden på. PSE, Hoyt og Martin buer har ofte modul basert dra lengde justeringer.

Pse bow madness er ein bue eg vil anbefale på da sterkeste. Den kan justeres frå 25 til 30" uten annet verktøy en ein ombrako nøkkel.

Meld deg inn i NBJF og bruk forumet der, så får du nok masse gode svar.

:D

http://www.huntersfriend.com/draw-length-weight.htm

http://www.huntersfriend.com/drawlength.htm

 

Aun Egil Vikør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...