Jump to content

Blodspordebut


Shadob

Recommended Posts

Nå er den tyske jaktterrieren blitt 9 mdr.

For 3-4 mdr. siden la jeg ut noe blodflekker rundt huset – men da var hun ikke noe interessert i det hele tatt .

Huskatten var jo helt sikkert i nærheten – og det var mye mer interessant :? .

 

Nå som snøen har forsvunnet (igjen) – tenkte jeg at det var tid for å starte opp treningen.

 

Jeg la derfor ut to blodspor i går – som var ca. 50 m, og lot de ligge et par timer, mens vi gikk tur.

Vindretning var ikke noe å ta hensyn til – da det var blikkstille.

 

Etter turen, tok jeg meg noen kopper kaffe, mens hun fikk ligge i bilen. Deretter kjørte vi mot ”åstedet”.

Sporene var lagt ut fra en veg – med 200 m mellom utgangene.

 

Hvilke rutiner vil jeg ha – og hvilke bånd/sporline skal jeg bruke?

 

For å ta det siste først – vil jeg ikke bruke noe annet enn den daglige halsringen.

Sporlinen er en 10 m`s glatt nylonline.

 

Altså ingen ”unødvendige” seler å rote med.

 

Ut av bilen med henne – på med den vanlige ”gå-tur-linen”, og vi gikk mot første utgang.

 

Noen meter fra ”oppsparket” – ble hun bedt om å sitte, mens jeg tok av linen, og hektet denne rundt midjen.

Tok deretter fram sporlinen, og koblet henne i den.

Alt i roooooliiiig tempo – og lot henne fortsatt sitte noen minutter, før vi gikk fram mot oppstart.

 

Idet hun markerte – sa jeg ”søk spor” – og Mira gikk målrettet mot rådyrskanken.

Hmmmm!

Dette gikk over all forventning.

Fulgte hun mine spor :? ?

 

Stolt – og med halen til værs, og skanken i kjeften – gikk vi til bilen, hvor hun måtte ligge 10 min.

 

Da var det klart for spor 2.

 

Samme rutine før sporet – og hun gikk på nytt som på skinner.

Hmmm :? !

 

I dag la jeg ut et 150 m langt spor, med en vinkel, og lot det ligge i 3 t.

Vinden blåste ikke altfor kraftig, men nok til at ferten ville være mer ustabil enn i går.

 

For å få bekreftet/avkreftet om hun fulgte mine spor – gikk jeg også et stykke fra sporet sånn av og til, samt at jeg krysset det noen ganger.

Fulgte hun mine fotspor – ville dette bli avslørt ganske så kjapt :wink: .

 

Sitt! Av med turlinen – på med sporlinen – og vi gikk rolig fram mot oppsparket.

Søk spor!

 

Hun gikk sporet til stor tilfredsstillelse, men i dag var det litt mer vingling.

Dels p.g.a. vinden, antar jeg – samt at terrenget delvis bestod av et par bratte kanter, samt høyt lyng.

 

Mistanken om at hun gikk mine spor, ble avkreftet :) .

 

Når hun gikk sporet var det ikke tvil :D , og det var heller ikke tvil når hun mistet det :D . Da ”løste” hun ut, og virret litt fram og tilbake – før hun ble målrettet igjen.

 

På vei inn – står halen opp som Eifeltårnet – og stolt som en hane bæres skanken til bilen (og det skiftes ikke tak på den heller :) ).

 

Neste spor skal jeg prøve med opphold, men vil vente noen dager.

Hvis det lykkes – vil tiden på sporet øke, men jeg kommer ikke til å øke lengden på sporet.

Jeg vil heller trene ”momenter” enn lengdegang.

 

Nå må det jo sies at det legges godt med blod i sporet – men det skal være ”enkelt” til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går gikk vi to nye spor.

 

Det første var 250 m/2 vinkler, og 5 t gammelt.

Det andre var 100 m/ 20 m opphold.

 

Begge sporene gikk greit – og fortsatt med god lesbarhet.

I og med at det har gått såpass bra, falt jeg for fristelsen å prøve et eldre spor :roll: , og la opp et nytt, med en vinkel før jeg dro, og gikk det i dag (21 t gammelt).

 

Da var det ikke fullt så lesbart :? , men i og med at jeg visste hvor sporet var – var det jo enkelt å ikke følge på, :wink: og la henne nøste.

Både Mira og jeg var fornøyd – da vi gikk tilbake til bilen.

 

Jeg vil nå la sporene ligge 10-12 t med vinkler/opphold/regnfulle dager som momenter, og vil fortsatt gå korte sporlengder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

April ble ingen "treningsmåned" - da det gikk bort et par uker til Afrikaturen :D , men et par spor ble det da.

To mislykkede egentlig :? .

 

Denne måneden har også bestått av to rotespor :cry: .

 

I går kveld la jeg ut et nytt - hvor vinkelen gikk rett opp i et bratt berg. Enden på sporet bestod også av 10 m berg.

 

Også måtte det selvsagt begynne å regne i går.

Og jeg så for meg atter et mislykket spor - med tanke på "blodbergene" (og det hadde ihvertfall regnet 10 av de 18 timene sporet hadde ligget).

 

Sporet startet midt i et ganske så beferdet hjortetråkk - og fert fra blod, og ikke altfor gammelt ferskspor, gjorde farten noe for høy til at hun oppdaget at blodsporet ikke fulgte hjortestien.

Derfor holdt jeg igjen linen når jeg så at dette var "Henning Solberg-tempo", og hun kom tilbake, og plukket opp sporet.

 

Og fortsettelsen ble faktisk et av de bedre sporene hun har gått til nå, men hun mistet (?)sporet der hvor siste berget startet.

Om det var pga. at hun ikke ville ned der - eller at hun fysisk mistet det - er usikkert, men tror faktisk at det var pga. første antagelse - for da hun ikke så annen mulighet, plukket hun opp sporet og kom seg ned.

Rådyrskanken var byttet ut med en hjorteskank - og istedet for å ta den opp - ble det markering.

Etter noe "tjo og hei" med skanken - ble det høy haleføring og apportering inn til bilen :) .

Link to comment
Share on other sites

Av og til legg eg gjerne eit kort spor på 100 meter med ein vinkel på.

Det er litt kjekt å ha noko som er enkelt inn i mellom.

 

Hunden min er glad i "hitta-gjømma" inne i huset.

Hunden sit på kjøkkenet.

Eg gøymer ein "godbit" av noko som den likar i eit anna rom.

Så går eg attende til hunden og let den få lukta på mine fingrar: "Søk!"

Dette likte fuglehunden min like godt som elghunden.

Nasearbeidet blir noko heilt anna enn på sporing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker jevnlig akkurat samme metode sevenr! :D

 

Bikkja får brukt både hue og nesa, og jeg gjør det gjerne når han ser ut til å kjede seg litt. Han vet iallfall hva "søk" betyr pga dette! :wink:

 

Når han står ute i løpestrengen og sitter og venter på at det skal skje noe, så hiver jeg en neve tørrfor utpå plena, da er han sysselsatt en halvtime med å snuse det opp! Slokner som regel etterpå, hodearbeid er hardt arbeid for bikkjehjernene. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...