Jump to content

Marlin XL7 - noen som har erfaringer/innspill?


emilelv

Recommended Posts

Siden jeg er fersk når det kommer til rifler, håper jeg å få hjelp av noen kunnskapsrike brukere på dette forumet:

Jeg vurderer å kjøpe meg ei ny rifle, kriteriet er at det skal være et greit bruksvåpen som ikke skal koste all verden.

Økonomien setter klare begrensninger, sånn er det bare...

 

Har fått tilbud om å kjøpe ei ny Marlin XL7 (.308) boltrifle fra forhandler til drøyt 4000,-. Normalpris snaut 5000,-

Amerikanske skribenter skryter fælt av rifla (dette må selvfølgelig sees ift pris), ser ikke ut til at det er skrevet noe om

våpenet av noen på norsk jord. Visstnok kommer en av de mer kjente våpenskribentene med en test snart.

Problemet er bare at tilbudet står ikke så lenge.

 

Er det noen som har erfaringer med denne rifla? Den samler visstnok ganske bra, avtrekket er bra (justerbart med "snuble/slagsikring").

En ulempe er fast magasin (ikke underbeslag), kjenner dere noen flere? Noen kameler må jeg sikkert svelge når prisen er så lav..?

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske skribenter skryter fælt av rifla

 

Her skal du få en utfordring: finn en amerikansk skribent/ "ekspert" som ikke skryter av et amerikanskprodusert våpen :wink: . Det same gjelder forsåvidt på amerikanske forum hvor objektivitet er sjelden kost. De fleste vil skryte av sine våpen uansett, men man kan likevel danne seg et bilde ved å lese litt mellom linjene.

 

Jeg kjenner ikke den aktuelle riflen men Marlin har levert kvalitetsvåpen i mange år. Spørsmålet er om det virkelig er Marlin som har produsert den, eller om det er en annen produsent som lar Marlin stemple navnet sitt på produktet. Sistnevnte trenger ikke å bety at børsa blir dårligere, men det kan kanskje hjelpe deg til å finne flere artikler/ tester av samme våpen.

 

Uansett så er dette sikert en grei rifle som vil fungere til normal jakt. Hvis du skal bruke den til feks elg i skogsterreng, så betyr små samlinger lite, men det er allltid kjekt å vite at børsa går godt.

 

For den summen du har tenkt å bruke på riflen, så kan du sikkert finne en god del gode bruktvåpen. Jeg solgte en rustfri Howa for kr 3.000,- for noen måneder siden. Jeg hadde tenkt meg mer, men det var det ingen som ville gi. Ellers får du både Howa og Remington rifler hvis du legger til en 1.000- lapp.

 

Edit: jeg googlet denne børsa og fant bla denne testen med bilder: http://www.biggamehunt.net/sections/Hun ... 20812.html

 

Veeeldig lik Savage 110 og avtrekket er veeeldig likt på Savage sin Accutrigger.

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med børsa men dette er ei savage rifle laget og solgt under Marlin navnet. Børsa virker grei med tanke på prisen og savage rifler har også veldig god presisjon. Avtrekket er veldig bra mye bedre enn på langt dyrere våpen, så den bør være ei grei rifle til de med ett lavt våpenbudgjett. Setter du på en ok kikkert har du børse til det meste av jakt i mange år eller til du blir lei og vil ha nye dyrere og bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...