Jump to content

Hva er sporprøvebevis?


Harefrøken

Recommended Posts

Jeg lurer litt på påmeldingsskjemaet til sporprøver.

 

Det står "sporprøvebevis" i skjemaet til Norske Elghundklubbers Forbund.

Hva er det for noe?

 

Jeg kan ikke se at vi fikk noe slikt bevis da hunden gikk opp til blodspor- og fersksporprøvene sist (i 2003).

Hva gjør jeg da? Kan jeg bare fylle ut skjemaet uten noen dokumentasjon på det?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke fylle ut info ang tidligere sporprøver for å melde på tilsvarende prøve.

Rubrikken gjelder fersksporprøve, og er ment brukt ved påmelding til jaktprøve.

Som sporprøvebevis regnes kritikkskjemaet du får fra prøven.

Har vedkommende hund gått fersksporprøve og bestått denne, er det ingen grunn til at samme hund skal gå denne en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Da er jeg litt klokere.

Det betyr at jeg kan legge ved kritikkskjemaene for både blodsporprøven og fersksporprøven fra 2003 hvis jeg synes det er et poeng?

Nå skal ikke vi prøve oss på jaktprøve, kun ettersøkshundprøvene.

 

Hunden har gått både blodspor- og fersksporprøve tidligere, men jeg er ny hundefører :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gå opp med en hund som allerede er godkjent som del av ettersøksekvipasje, så trenger du strengt tatt ikke gå mer enn en av prøvene med hunden for at dere skal bli godkjent som ettersøksekvipasje.

Du trenger uansett ikke legge ved kritikkene når du melder på til sporprøve, men når du skal sende inn papirer for godkjenning som ettersøksekvipasje må du (om du går bare ei av prøvene) oppgi godkjenningsnummer hunden har som tidligere godkjent ekvipasje.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gå opp med en hund som allerede er godkjent som del av ettersøksekvipasje, så trenger du strengt tatt ikke gå mer enn en av prøvene med hunden for at dere skal bli godkjent som ettersøksekvipasje.

Du trenger uansett ikke legge ved kritikkene når du melder på til sporprøve, men når du skal sende inn papirer for godkjenning som ettersøksekvipasje må du (om du går bare ei av prøvene) oppgi godkjenningsnummer hunden har som tidligere godkjent ekvipasje.

 

Dette er feil, for å bli godkjent ettersøksekvipasje, må du gå både blod- og ferskspor på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er nok helt sikker. :) Det er ekvipasjen som skal godkjennes, ikke bare hunden.

Vi var to om en godkjent hund i familien, og begge måtte gå både blod- og ferskspor.

Dessuten har det akkurat vært en diskusjon om dette her på Kammeret hvor konklusjonen ble den samme.

Unntaket er et nødsfall, hvor en som kjenner hunden godt, kan gå ettersøk. Men som permanent fører må begge prøvene taes.

Link to comment
Share on other sites

Begge har vel rett: For godkjenning til ettersøk i eget jaktfelt og nabofelt, er det nok med fersksporprøve hvis hunden er jaktprøvepremiert på løshundprøve, ny fører behøver ikke ta løshundprøven. For full godkjennelse må både blod- og fersksporprøvene tas av ny fører.

Link to comment
Share on other sites

Woodleigh; gjelder det i eget jaktfelt eller jaktlag? Tenker på oss som kanskje bare kjøper kort på terreng med rådyrjakt og ikke eier eller leier det feks... Holder det i eget jaktlag med drevpremiering og en fersksporprøve så kan vi nemlig spare oss noen kroner til ettersøksekvipasjeavtale der vi jakter... For jeg tror nemlig bikkjene våre klarer jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ekvipasjen er godkjent for ettersøk i eget jaktfelt, er den selvsagt godkjent for ditt jaktlag. I tillegg kan du også inngå skriftlig avtale med andre jaktlag i dette jaktfeltet, samt med jaktlag på nabofelt. Alle jaktlag plikter å avtale med godkjent ettersøkshund.

 

Men jeg ville ikke gjort det på denne måten for rådyrjakt. For det første er det ikke mye penger å spare uten at du har en forholdsvis dyr ettersøksavtale, ev. mange rådyrkort. Prøven koster noen hundrelapper, likeså registrering i NKK, osv.

 

For det andre, denne ordningen forutsetter nærmest at hunder er med på jakt (sitat fra forskriftene: "Slike hunder vil raskt befinne seg på skuddstedet, og behovet for å teste disse på gamle spor er derfor ikke tilstede"). Det betyr f.eks hvis du har litt å kjøre må du ha bikkja med deg på jakt, og som kjent er det ikke tillatt med laus bikkje under bukkejakta. Denne jakta foregår stort sett morgen og kveld i august, og hvis man skadeskyter på kveldsskiftet, klarer man ofte ikke å begynne ettersøket før morgenen etter. Så jeg vil anbefale deg å ta det lille ekstrabryet med å få full godkjenning, blodsporprøven bør være ganske grei hvis du (sitat:) "tror ... bikkjene ... klarer jobben." Da har ihvertfall bikkjene fått prøvd seg litt på kalde spor.

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv DN:

I henhold til forskrift 22. mars 2002 om forvaltning av hjortevilt og bever er vald

det geografiske området som kommunen eller villreinnemnda godkjenner for jakt

på arter av hjortevilt og bever, og som tildeles fellingstillatelser fra viltmyndigheten.

Jaktfelt er et mindre geografisk område innenfor et vald som jaktrettshaverne har

avgrenset av hensyn til jaktutøvelsen. Med tilstøtende nabojaktfelt menes det jaktfelt

som grenser inntil eget jaktfelt. Det kreves en skriftlig forhåndsavtale om bruk

av ettersøkshunden.

Lavbeint drivende hund av rasene dachshund, basset, drever eller beagle som er

jaktpremiert etter Norsk Kennel Klubs jaktprøveregler med hjort og rådyr som

drevdyr, og som i tillegg består fersksporprøve etter instruks om prøving og godkjenning

av ettersøkshund, jf. vedlegg A3 i dette rundskriv, er godkjent som ettersøkshund

på hjort og rådyr i eget jaktfelt og etter avtale i tilstøtende nabojaktfelt.

Jaktprøvepremierte hunder av elghundrasene er godkjent som ettersøkshunder ved

jakt på elg og hjort i eget jaktfelt og etter avtale i tilstøtende nabojaktfelt, når de

bringes med under selve jaktutøvelsen. Slike hunder vil raskt befinne seg på skuddstedet,

og behovet for å teste disse på gamle spor er derfor ikke tilstede. Slike

hunder kan imidlertid ikke godkjennes som ettersøkshunder for annet enn jakt på

elg og hjort i eget jaktfelt og nabojaktfelt. Hvis hund av elghundrasene kun har godkjent

jaktprøve for elghund- løshund, må hunden i tillegg bestå kravet til ferskspor.

Hundeeier med elghund, dachshund, basset, drever og beagle som ikke er jaktprøvepremiert

og som ønsker full status som ettersøkshund, kan få sin hund

godkjent som ettersøkshund ved å bestå prøve i samsvar med instruks om prøving

og godkjenning av ettersøkshund.

 

Husk også at grunneierene KAN stille strengere krav.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

For meg er det utenkelig at bikkja ikke er med på tur, selv om den slippes eller ikke! :wink: Bukkejakt er heller ikke veldig aktuelt lenger.

 

Grunnen til at det hadde vært kjekt med ei bikkje godkjent til eget ettersøk i laget er at noen grunneierlag der jeg av og til jakter har funnet ut at det skal være gebyr på kr 100 pr jeger for ettersøksavtale, enten vi får behov for de eller ikke. Er vi 3-4-5 mann så lønner det seg fort å ha egen bikkje til formålet.

 

Selvsagt kunne jeg tenkt meg å få bikkja godkjent som full ettersøkshund, men vet ikke om jeg har tid/anledning til å stå standby for andre med behov for ekvipasje likevel. For eget bruk er det jo selvsagt en sikkerhet i og med at bikkja får prøvd seg under realistiske forhold under prøven.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal gå opp med en hund som allerede er godkjent som del av ettersøksekvipasje, så trenger du strengt tatt ikke gå mer enn en av prøvene med hunden for at dere skal bli godkjent som ettersøksekvipasje.

Du trenger uansett ikke legge ved kritikkene når du melder på til sporprøve, men når du skal sende inn papirer for godkjenning som ettersøksekvipasje må du (om du går bare ei av prøvene) oppgi godkjenningsnummer hunden har som tidligere godkjent ekvipasje.

 

Dette er feil, for å bli godkjent ettersøksekvipasje, må du gå både blod- og ferskspor på nytt.

 

Liker ikke å bli beskyldt for å gi feil opplysninger her på Kammeret, så jeg dobbeltsjekket.

En kompis av meg ble brått uten hund og stod uten ettersøkshund. Jeg har flere og gjerne en å låne bort. Han gikk fersksporprøve med den og den er i nå registrert som Godkjent Offentlig Ettersøkshund med min kompis som fører i tillegg til at jeg også er registrert som fører for hunden.

MAO: Det holder å gå ei av prøvene om igjen, i dette eksempelet gikk min kompis fersksporprøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...