Jump to content

Ladninger til Berger 90 grain HPBT med vv160 i 243win


ToreD

Recommended Posts

Ser ikke ut til at noen har erfaring med denne kombinasjonen :( Noen som gidder å kjøre ut en max og min ladning i QL for meg, med ovenfor nevnte kule og krutt?? Norma 243win hylser og federal no210 hetter. Har lett i forskjellige ladetabeller, og finner ike denne kombinasjonen noe sted, og det nærmeste jeg kommer er lapua`s 90 grain fmj som starter på 33,9grain med vv160. Høres denne ladningen grei ut, slik at jeg kan benytte samme ladning?

Link to comment
Share on other sites

Fant en ladning på robsoft med lapua 90 grs HPBT, N160 krutt og Federal 210 hetter. Der var ladningen 44 grs.

 

En annen ladning var med 95 grs Nosler BT, N160 og Fed. 210. Der var ladningen 45 grs og 972 m/s.

 

Tar ikke annsvar for disse tallene, dem er funnet på Robsoft sine ladesider. Så vær forsiktig

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og her er fasiten :D

 

Ladet opp en stige fra 40 grain og opp til 45. De første ladningene i 1 grain trinn,i og med at jeg hadde en formening om at jeg lå lavt, og fra 43 grain og opp i 0,5 grain trinn. Skudd over kronograf viste svært varierende hastigheter, opptil 90! m/sek i variasjon på de laveste ladningene, før alt roet seg på 44 grain, hvor snitt hastigheten la seg på 950 m/sek, med et avvik fra høyeste til laveste på 9 m/sek :D

 

Testskyting på skive ga en spreding på 1,5 cm i høyde og 1,7 cm i side @ 100m og pene runde hull. Dette er så godt som jeg kan skyte i liggende uten anlegg. Dette er spredningen på 2X3 skudd. Fire satt i ett raggette hull i midten, mens jeg hadde en flue opp til høyre og en ned til venstre. Rifla er en Sako L579 med 1:10 stigning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...