Jump to content

Neck die vs. bushing neck die


Peter

Recommended Posts

Som noen kanskje har registrert, holder jeg på å ferdigstille mitt budsjett-langholds-prosjekt i 6mmXC. Har ikke svidd av de store pengesummene, men har likevel troen på at rifla kommer til å gå godt (kort 700-kasse lappet/rettet, klokkerent avtrekk justert til rundt 700 g, Bartlein løp med 1:7,5 stigning). Har hylser/ammo, kikkert, base og ringer i hus. Rifla er hos O´store guru for ferdigstilling, men dier har jeg ikke bestemt meg for.

 

Begynner etter hvert å bli et lite utvalg dier i 6XC. Sikkert litt varierende kvalitet, men likevel mye større variasjon i pris. Lurer derfor på om det er "tilstrekkelig" eller om det presisjonsmessig er ren gambling å gå for tradisjonelle neck sizer dier fra f.eks. Redding sammenliknet med å ta steget opp til bushing neck dier.

 

Spørsmålet blir: Hvilke risiko løper jeg ved ikke å velge bushing neck dier?

 

Mine krav til prosjektet er at det ikke skal være nødvendig å eksperimentere mye for å finne godladning, og at denne godladningen skal være god nok til - under hjemlige perfekte forhold - å minst tangere den norske rekorden på 500m. Enkle og oversiktlige krav :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir: Hvilke risiko løper jeg ved ikke å velge bushing neck dier?

 

Sannsynligvis ingen........ :mrgreen:

Neida, spøk tilside (og presisjon er jaggu ingen spøk! :wink: )

 

1. Du vil miste muligheten for enkelt å skifte forskjellig "hold" på kulen.

2. Du vil mest sannsynligvis øke muligheten for å dra halsen skeiv med en ekspander.

 

På det første punktet kan en jo variere med forskjellige ekspandere, personligfisert med dremel......har ettpar sånne, de funker, men de bringer deg straks inni mitt punkt 2.

 

Lee har jo en genial neckseiser, er ikke den og få i ett kaliber (ett eller annet i 243??) der en kan fuske til noe som vil kunne passe til 6XC-en??

 

Må ærlig tilstå at jeg delvis er litt mere enn "normalt" interessert i dette, det ligger "noe" :roll: og ulmer baki hodet for avdelingen ........måha. :wink:

 

Venter i spenning på andre tips du måtte få.

Link to comment
Share on other sites

Er selvfølgelig riktig det som skrives i pkt. 1, men lurer på hvor avgjørende det er. Gitt at kuleholdet er "godt nok", så vil det alltid være hylsevariasjoner som er den kritiske faktoren. Varierende godstykkelse er, etter mitt hode, langt mer kritisk. Sånn sett ville jeg tro at det er mer fornuftig å bruke ressurser på utstyr til hylsehalsfres enn å gå til anskaffelse av bushing dier. Gjentar imidlertid at jeg forutsetter at kuleholdet er godt nok.

 

Til 2 har jeg følgende spørsmål: Hvorfor øker sannsynligheten for å dra halsen skjev med dier med "fast bushing"? For det er vel i realiteten det som er forskjellen mellom neck og bushing neck? Er det slik at bushingen på noen måte flyter slik at sentrering optimaliseres?

 

På ingen måte djevelens advokat her. Ønsker bare å lære :D

Link to comment
Share on other sites

Til 2 har jeg følgende spørsmål: Hvorfor øker sannsynligheten for å dra halsen skjev med dier med "fast bushing"? For det er vel i realiteten det som er forskjellen mellom neck og bushing neck?

 

Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt litt, men de bushingdiene jeg har har IKKE ekspander.

Ergo ingenting som kan dra halsen skeiv på turen opp.

 

Vet det finnes Bushingdier (Type S) der det er sendt med ekspander, men skjønner ikke helt vitsen med å ha bushingdie, for samtidig å bruke ekspander.

 

Til det du sier om halstykkelse, ja ja og ja......hjelper ikke en dritt med allverdens bushinger med tusendelsnøyaktighet om ikke halsen er av jevn tykkelse.

Jeg benytter meg av en håndholdt utvendig halsfres, og freser halsene slik at skjæret iallefall tar ca 3/4 av omkretsen. (Vil ikke ha halsen tynnere enn høyst nødvendig).

Kanskje litt OT her men kjører en egen prosedyre ved halsfresing (om den er "riktig" får andre bedømme, funker til meg iallefall)

 

Lader opp og skyter alle hylser en runde først. (Nye hylser)

Så presser jeg hylsene med bushingdie.

Så ekspanderer jeg halsene med en egen ekspander som fulgte med K&M fresen min (dette ifølge K&M for å få ujevnhetene på utsiden av halsen)

Så freser jeg halsen

Så seiser jeg igjen med bushingdien

Så er det i med hette, krutt og kule..........pang!

Link to comment
Share on other sites

Flott, her fikk vi ryddet unne ulikheter i grunnforståelse! Mitt hode jobbet MED ekspander. Den er nå fjernet, og jeg skjønner godt hva du mener.

 

Begge Dillonpressene hos meg i 6,5 går forøverig uten ekspanderknapp. Det dreier seg om vanlig neck sizer dier, men testing viser ingen forverring av presisjon - selv med ukritisk hylsesortering.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke hvilken type brotsj Du tenker å anvende. Hvis Du skal følge 338RUM:s oppskrift så må det brukes en standard brotsj.

 

Lader opp og skyter alle hylser en runde først. (Nye hylser)

Selv gikk jag rett til del 3 og det ser ikke ut til å va helt feil. Har en brotsj noe mindre enn standard så sirka 90% av mina halser ble rensket opp. Det som sto igen var lengst ut mot kulan og der tror jag ikke det har noe å si. Nå har jag visserligen 6,5.

 

Det skal bli intressant å se hvad 6XC kan prestere. Jag har lest om en østover som gikk stygggodt med de første fabrikkrullet 50 skudden med moly som smen sendte med rifla. Da de var slutt var det og slutt på moroa. Men det har han kanskje fått til nå.

 

Da det gjelder løse bøssinger så har jag lest at det er bortkastet på en jaktrifle. Ettersom jag er sta så måtte jag prøve selv men opplevde ikke noen forbedring i det hele tatt. Men det kan jo va kun i min rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan godt ha fordel av å bruke bushing, og ekspanderknapp på en hylsehals som ikke er frest. Man vil kunne bearbeide godset minst mulig ved å bruke riktig bushing, men om halsen ikke er frest vil man kunne presse ujevnhetene ut, på samme måte som 338RUM gjør med K&M ekspanderen. Man bearbeider godset mindre en i ei vanlig necksizer, og der med blir også faren for at det drar seg skjevt mindre. Teoretisk skulle vel hylsene dermed også vare lengre.

Hvis målet er presisjon tror jeg at en fullsizer type-s gir best resultat. Hvis det ikke er BRtilpassninger her vil man ikke kunne vite om hylsa ”slærker” i necksizeren. Med en fullsizer vil det hele være på linje – alltid. Hylsa kamrer på skuldra og vil dermed uansett være på linje i kammeret. Man vil være sikker på at hylsa er dønn rett i dien før halsen bearbeides. Høyden på bushingen kan justeres i dien, og dermed kan man velge å la en del av halsen være upresset for bedre sentrering i kammeret.

Det kan se ut som det er en trend som går den veien innen BR . Flere bruker fullsizere. Men det blir jo mer jobb, og det er muligens litt OT også..

Link to comment
Share on other sites

.

 

Det skal bli intressant å se hvad 6XC kan prestere. Jag har lest om en østover som gikk stygggodt med de første fabrikkrullet 50 skudden med moly som smen sendte med rifla. Da de var slutt var det og slutt på moroa. Men det har han kanskje fått til nå.

 

 

Har du lest dette på nettet? Har du en referanse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...