Jump to content

Extention-montasjer; tåler de nok?


Palinder

Recommended Posts

Kjøpte en Zeiss Diavari V 3-12x56 i sommer og satte den på min Kongsberg 393. Montasjen jeg brukte var millet-ringene som sto på den da jeg kjøpte den. Jeg syns de er noe høye, for det gjenstår noen millimeter ned til pipa, og med så stor kikkert blir det jo lovlig høyt uansett. Derfor tenkte jeg å prøve noen andre montasjer jeg hadde liggende. Dette er også Millet-montasjer, men av extention-typen, altså montasje med kne. (Se bilde)

 

Det gikk på et kløyva f...hår, og jeg er foreløpig kjempefornøyd 8)DSC01207.JPG

 

DSC01204.JPG

(må nok file av litt av linsedekslet for å få på det, men det går akkurat i så fall :mrgreen: )

 

Det eneste er at jeg ikke vet så mye om slike montasjer. Det er jo en ganske stor og tung kikkert jeg har, så hvis disse er svakere enn vanlige montasjer burde jeg kanskje ikke bruke dem. Noen som vet :?:

 

I tillegg lurer jeg på om det har noen ting å si hvilken vei de står :?: Slik de står nå sto de da jeg tok dem av en kikkert jeg kjøpte for en tid tilbake... Vet ikke om det er rett eller galt, men det vet kanskje noen av dere her inne på forumet :?:

 

Slik står de altså nå:

DSC01205.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde ikke jeg satset på, i tillegg var det ikke, etter min mening, en estetisk nytelse. spesielt når det både forran og bak er plass til helt rette ringer.

 

Jeg hadde kjøpt noe annet, f.eks EAW mod. 138

http://www.eaw.de/eaw/webkatalog/19_AM_kplt.pdf

 

Jeg er også av den mening av at det bør være plass til linsebeskyttere mellom objektivet og pipa. Hva mener du du taper på å ha kikkerten 2mm høyere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke særlig om at det kanskje ser litt rart ut så lenge det holder. Hadde jeg hatt nåla i veggen hadde jeg kjøpt meg Leupold QRW på flekken. Kan ikke se at noen annen montasje passer bedre i dette systemet. Nå har det seg imidlertid slik at jeg kræsja bilen i forrige uke, og må regne med en relativt stiv pris for å få den på vegen igjen. Så veggnålene glimrer med sitt fravær :oops: .

 

Disse montasjene lå og slang i en skuff; derfor bruker jeg dem. Når det gjelder høyden syns jeg lavt er bedre enn høyt, sånn generelt, og når kikkerten er såpass stor at jeg må høyt over kolben i utgangspunktet ser jeg det som fornuftig å spare på milimetrene. Det er snakk om å spare ca 4mm.

 

Så spørsmålet blir fremdeles om det er noen grunn annen enn den estetiske til å bruke de høyere vanlige montasjene, og om det har noen ting å si hvilken vei extentionmontasjene står.

 

EDIT: jeg skrev i første innlegg at jeg nok må file litt av linsedekslene, men jeg mente linsebeskytterne hvis det er noen forskjell på det. Jeg har butler creeks, og jeg får dem på slik det er nå også, men da tar de borti pipa helt innerst. Tenker å skave av en liten grad med en kniv. Burde gå bra det..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke fortalt hvilket kaliber geværet er i.

 

Uansett tror jeg at dette ikke er en løsning som vil være stabil. De ser spinkle ut, og vil bli utsatt for et bøyemoment under rekylen, Siden de står motsatt vei, vil momentet bli motsatt foran og bak. Dette vil vri kikkerten i rekylen. Heldighvis vil denne måten de står på nå vri objektivet opp fra pipa i første omgang, men jeg garanterer ikke at systemet ikke er så elastisk at objektivet vil vibrere slik at treffer pipa. Her er også en grund til at det skal være igjen noen millimeter mellom objektivet og pipa. Millett er kjent for å lage montasjer i støpt stål, men det påvirker bare bruddstyrken ikke stivheten. Hvis du klemmer litt på objektivet, klarer du å presse det ned til kontakt med pipa?

 

 

Hvis du ikke eier nåla i veggen, har du da råd til å ødelegge en dyr Zeiss?

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke fortalt hvilket kaliber geværet er i.

 

Det er i 30-06.

 

Hvis du ikke eier nåla i veggen, har du da råd til å ødelegge en dyr Zeiss?

 

Absolutt ikke. Det er derfor jeg spør. Tenker ikke å være skjødesløs. Jeg sitter på jobb nå og får ikke testet elastisiteten før jeg kommer hjem. Skal se på saken med dine tanker i tankene.

 

Takk skal du ha så lenge.

Link to comment
Share on other sites

På en Millet som skal brukes på Lakelander 389 eller Kongsberg 393 må du være obs på at klørne er for lange å må slipes av for at du skal få ringene til å ligge an mot kassa.

En annen ting er hvorfor du bruker dobbel extention?

Her kan du bruke en ring uten extenton på i alle fall den ene brua.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til doble extentions er at det var akkurat det jeg hadde liggende. De sto på en Zeiss Diavari V 6-24x56 som jeg kjøpte. Jeg vet ikke grunnen til at de sto på den, men de ble nå værende hos meg da jeg skrinla vyene om langholdsskyting og solgte kikkerten.

 

Derfor hadde jeg dem liggende i en skuff. De er lavere enn de vanlige Millet-ringene som sto på Kongsbergen da jeg kjøpte den, så jeg fikk en ide om at jeg kanskje kunne prøve om det gikk å montere dem med 3-12x56-kikkerten jeg har nå. Som bildene viser gikk det akkurat, men siden montasjene er litt spesielle tenkte jeg det var best å spørre om råd før jeg skyter med dem. Forskjellen fra de vanlige ringene er på anslagsvis 4mm.

 

Jeg prøvde å bøye kikkerten ned mot pipa, men den lar seg i hvert fall ikke rikke med håndkraft, og ser tilsynelatende trygg ut i forhold til å vibrere mot pipa.

 

Det at montasjene er montert hver sin vei er bare fordi det var slik de sto på den andre kikkerten jeg nevnte. Det er ikke noe problem å snu en av dem slik at de står samme vei hvis det gir et bedre/rettere rekylopptak.

 

Hvilken vei bør slike montasjer stå :?:

 

På en Millet som skal brukes på Lakelander 389 eller Kongsberg 393 må du være obs på at klørne er for lange å må slipes av for at du skal få ringene til å ligge an mot kassa.

 

Sier du det? Som sagt sto det millet-ringer på Kongsbergen da jeg kjøpte den, men jeg vet ikke om klørne på disse er slipt.. La ikke merke til dette problemet da jeg skrudde dem fast, og heller ikke da jeg skrudde fast extention-ringene på bildet. Det er vel ikke snakk om mye sliping? Burde jeg kunne merke det når jeg setter dem på hvis klørne er for lange?

 

Vet du Mentor, eller for den del noen andre noe om styrken i slike ringer. De er jo av samme stål som de vanlige ringene...

Link to comment
Share on other sites

Vi leverte Milletringer til Kongsberg-riflene i mange år.

Vi hadde aldri extentions ringer den gangen, men pushet Tom Millet til å produsere i 30mm.

Det er selve kloa som evt. må slipes slik at anleggsflata på ringen ligger godt nedpå på kassa.

Hvis den gjør det tror jeg nok ringene holder.

Link to comment
Share on other sites

Okei. Jeg tok en nærmere titt og så at det faktisk var litt luft mellom låskassa og flata som skal ligge ned mot den. Når jeg løsner montasjen kommer flata ned mot kassa. Det rimer da godt at klørne er litt for lange og presser montasjen opp når jeg skrur til. Skal file litt på dem, og se hvordan det blir.

 

Har du noen tanker om hvilken vei de bør stå? Vil det være uheldig at de står hver sin vei?

Link to comment
Share on other sites

hehe, det er nok det, men som sagt, montasjen kjennes dønn solid ut, og med tanke på at de andre montasjene (av samme fabrikat) også har en slik hårtynn strime mellom anleggsflate og kasse, og at disse har sittet på ca 700 skudd uten problemer, så tenker jeg at hvis jeg får filt ned klørne et kvart kløyva f...hår, så skal nok dette gå bra.

 

Og bare så det er sagt; hadde det ikke vært for at Mentor mener det burde gå greit hadde jeg nok fulgt tvilen din. Hørtes berettiget og fornuftig ut. Men jeg har sett flere kikkerter av samme fabrikat montert så lavt som dette uten at noe har skjedd med dem, så jeg tror jeg prøver...kanskje. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...