Jump to content

Sauer 200 str og landrø skinne


sako 75

Recommended Posts

Er det noen på dette eminente forum som har sauer 200 str og landrø kikkertskinne med optilock 1" ringer.

 

Går det med lave ringer og 50mm kikkert (56mm utvendig), eller må man bruke medium ringer til denne kikkerten

(conquest 4,5-14x50).Håper noen kan svare dette da jeg ikke får målt skikkelig og skal bestille kikkert og ringer. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har samme skinne og sikte. Mener at det er medium ringer. Ved montering av skinna, når kikkerten står i ringene, så vil kikkerten subbe skruen som holder mirage-båndet.

 

Det er god nok plass mellom løp og objektiv til å velge lav montasje men da er jeg redd du må først montere skinna og dernest montere siktet i ringene. For mitt vedkommende føler jeg at vitsen med skinna blir borte med en slik løsning.

 

Saueren er rigget for testskyting av feltammo, med nevte skinne og kikkert. Kan ta bilde for å legge ut i morgen. Samt ta noen kontrollmål.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig det Neon77.

Når kikkerten subber denne skruen er det veldig greit å måle høyden på skruen. Dersom høyden på skruen er mindre en høydeforskjellen på lav og medium montasje så gir vel svaret seg selv :wink:

 

I følge hjemmesiden til sako skal lav montasje være 5,0 mm lavere en medium.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Takker for gode svar, hva skulle man gjort uten kammeret. :D:D Hadde ikke tenkt tanken på at miragebåndskruen blir

delvis i veien.

Hensikten med skinna er jo å kunne bytte raskt mellom diopter og kikkert. Selvsagt er det bare å skru ut skruen, men det

er jo mer lettvint å velge litt høyere ringer. Det blir vel ikke problem med kinnkontakt på sauer`n (har jo kinnstøtte).

 

Håper kareg kan finne ut om det er medium ringer han har, isåfall blir det det jeg må ha!

Link to comment
Share on other sites

Har da fått kontrollmålt litt på fri høyde mellom conquesten og låskassa ved montering av skinna. Kom til at denne er ca. 3,5 mm.

 

Ett intenst søk i ett sinnerikt arkivsystem avslørte mange fakturaer fra våre venner på Lillestrøm, men ingen faktura hvor denne skinna var nevnt. Husken forteller meg at jeg spurte gutta på Magne Landrø AS om hvor lav montasje jeg kunne ha for montasje av nevnte kikkert, da skinna ble bestilt. 97,5% sikker på at det er medium. Men snakk med gutta på Landrø, regner med det er der du skal kjøpe skinna.

 

Gitt at min skinne faktisk er medium, vil det være umulig å ha en lav montasje til 4,5-14x50 conquest som skal skyves inn i sporet på låskassa. Det vil være ca. 1,5 mm av godset i kassa som kommer i veien.

 

Har et foto av klaringa mellom forkant låskasse og kikkerten. Får ikke lagt det ut her, men send meg en PM med en mailadresse dersom du vil ha det tilsendt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...