Jump to content

Hvilken avstandsmåler til seljakt?


SteyrScout

Recommended Posts

Jakter en del etter sel, og det kan ofte være vanskelig å bedømme avstand over vann. Og en avstandsmåler kan være til god hjelp. Jeg har, og bruker en Bushnell Yardage Pro. Denne er nøyaktig nok, men den sliter veldig med å få måling mot små mål. Det er ikke mulig å få målinger på sel i vannet. Jeg bruker den i stedet ved å måle mot land rundt omkring, for å få noen referansepunkter - noe som til tider kan være vanskelig nok å få målinger på.

 

Finnes det erfaringer på dette blandt kammerets medlemmer?

 

Eneste produktet som jeg har sett som oppfyller det jeg er ute etter er Zeiss sine RF-kikkerter, som vistnok fikk målinger i 50% av tilfellene ved måling av fugl i vannet på litt over 300m. Men de kikkertene har en ALT for høy pris til min økonomi for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en Leica LRF 1200 som jeg måler avstand med.

Denne fungerer fin, har vell målt ut til til i overkant av 300m med den på seljakt mener jeg å huske!

Det begynner å bli noen år siden sist nå :roll:

 

Var ikke bestandig jeg fikk måling på første forsøk, men det var pga at jeg ikke holdt måleren stødig nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet koster , i stor grad får du nok akkurat det du betaler for. De dyreste er nok også de beste med tanke på skarphet, lys-styrke og kontrast. (Leica, Swarovski og Zeiss.) Vil du slippe litt billigere unna kan du kanskje prøve Newcon eller Nikon. En måler med stativfeste kan være en fordel ved måling av små saker. Et lite bordstativ tar ikke mye plass, men blir en ekstra ting å drasse på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...