Jump to content

Gammeldags haglelading i papphylser


Vargen

Recommended Posts

Heisann, jeg kom over en del etterlatenskaper som ser mildt sagt farlige ut. Har ikke tenkt å skyte med dem, men det er jo moro å dokumentere hvordan folk drev med hjemmelading av haglepatroner før i tiden. Noe å tenke på når vi i dag er hysteriske for at trykket skal endre seg ved bruk av annen hylse, forladning osv...

 

 

normal_IMG_0061_%5B640x480%5D.JPG

 

normal_IMG_0064_%5B640x480%5D.JPG

 

Som dere ser er noen av hylsene boret ut og det er satt inn 9mm pistolhylser slik at en kunne bruke pistoltennhetter. Den ene 9mm hylsa er britisk og bunnstemplet 44. Hvor dypt tennhettene satt var visst heller ikke så nøye, og noen av hylsene har helt forvridd hylsebunn etter at hylsa antakelig har sittet fast i kammeret så utdrageren har sklidd over kanten.

 

normal_IMG_0066_%5B640x480%5D.JPG

 

Krympen er også noe spesiell. Merk dekkskillinger med håndskrevne haglstørrelser.

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-4306

 

Dette siste bildet fikk jeg ikke til å lenke direkte. Ladedata for hagle tatt fra en gammel Rottweil kruttboks; type hylse, tennhette og forladning er ikke angitt.

 

Enten hadde gamlekara utrolig dårlig råd, eller så hadde de et annet syn på sikkerhet og haglelading enn vi har i dag :shock:

Link to comment
Share on other sites

358win:

 

Noen av disse ble funnet sammen med slike bokser Rottweil røyksvakt haglekrutt som jeg linket till bilde av.

For øvrig er det ikke samme mann som har ladet alle disse, og jeg har sett tilsvarende teknikk brukt på flere kanter av landet. Dette var visst vanlig praksis i gamle dager, muligens bortsett fra 9mm trikset da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...