Jump to content

Blaser R93 - Montasjespor på piper.


JegerBomX4

Recommended Posts

Jeg er innehaver av noen blaser piper, på disse pipene sitter det noen spor for montasjer.

Blaser har tydeligvis tenkt seg at det er lurt med en liten tolleranse i disse sporene, for da må jo kundene kjøpe flere montasjer, og kikkertene kan ikke brukes om hverandre, idioti er det!

Nå er det ikke slik at jeg vil ha 1 kikkert til x antall piper, men hadde vært gull å kunne kjøpe flere kikkerter til forskjellige bruksområder som kunne settes på alle pipene. En kikkert-garderobe om man vil.

Blir for dumt å kjøpe flere like kikkerter når man først har hurtigmontering.

 

Er det noen som har erfaring med å sende piper til børsemaker for å få disse sporene like? Eventuelt en børsemaker her inne som kunne forklart om det er mulig eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

På siden av sadel montasjen er det ei stjerne forma skrue. Slip til et skrujern så kan du åpne å slakke montasjen etter behov. Jeg pleier å flytte / bytte kikkertsikte fra den ene blasern til den andre. Det går svært så greit. Det er viktig at disse skruene ikke er strammet for hardt da kan det bli spenninger i montasjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig er det med samme moment fra gang til gang da?

 

Vet om skruene, og det er greit nok. Men om det ikke er de samme klikkene hver gang er det liksom en del ekstra arbeid uansett.

 

Nøyaktig samme moment er vel umulig å få til. Jeg strammer disse skruene slik at jeg får lukket sadelmontasjen med et lett press. Aldri slik at jeg må ta. Det virker og problemer har jeg aldri hatt.

Link to comment
Share on other sites

Er du i tvil kan du jo sette et tusjmerke eller lignende på det sporet du bruker på det enkelte løpet, variasjonen er liten fra løp til løp, så dette er ikke noe problem. Mere enn en kvart omdrenning blir det neppe bruk for,-- og om du bommer litt- utgjør ikke dette noe på treffpunktet. Du kjenner jo hva som er passe når du fester montasjen, omtrent samme krefter for å feste montasjen- akurat samme treffpunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker, 30R Blaser, da får jeg gjøre noen tester til sommeren.

Uansett irriterende at de har tolleranser der, og ikke lager sporene like fra pipe til pipe.

 

 

@RøffeRemington;

Velkommen til forumet.

 

Reklamasjon er det neppe, for det er viden kjent at man kan bli nødt til å stille på strammeskruene mellom pipene. - Regner med det bare er slik de har valgt å gjøre det, selv om det som sagt etter min mening er idioti.

 

@asterx;

Hehe, er ikke så mye som en kvart omdreining engang, men like fult er det unødvendig.

 

 

 

Får kjøre noen tester når det blir varmt i været og se om det utgjør noen forskjell i treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...