Jump to content

Sannsynligvis Engelsk springer spaniel til sommeren.


Johs

Recommended Posts

Hei,

 

Hvis alt går som det skal med tispen blir det ESS valp til sommeren. Skal være en kombinert jakt- familiehund, som skal brukes til forskjellig småviltjakt. Primert i skogen på skogsfugl + skogsgrensen etter orrfugl og rype tidlig i sesongen.

Det jeg er interesert i er tips, råd, erfaringer osv fra dere som bruker ESS på jakt.

Jeg er vokst opp med Border Collie og har vell som av de få jaktet litt med border collie på rype. Ellers har jeg jaktet støkk i ca 15 år.

Det jeg ønsker med hunden er en hund som jakter sammen med meg og som jeg kan styre dit jeg vil. F.eks at jeg kan gå i kanten av en myr også søker hunden inne i skogskanten på myra og presser eventuell fugl ut mot meg. Eller at jeg kan gå rund små hauger og "postere", også søker hunder gjennom haugen mot meg. Kontakt med hunden er viktig for meg og en av grunnene til at jeg har valgt ESS. Har tenkt å bruke mye tid med hunden på i og utenfor skogen.

Overtar etter planen valpen i slutten av mai og regner dermed at den ikke bør være med på jakt før neste høst.(?) Grunnen til at jeg setter spørsmålstegn er fordi jeg lurer på om det kan være lurt å la den få prøve seg litt på jerpe og rugde første høsten? Da veldig rolig og kontrollert i område der jeg "vet" det er jerpe og/eller rugde.

Ble langt dette, men er som sagt interresert i alle tips og råd :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli gøy serru :D har selv en jaktlabb fra skotland som jeg bruker slik du beskriver. Kennelen hun kommer fra i skotland driver med både labradorer og spaniels. Kunne faktisk tenkt meg en spaniel selv med tid og stunder.. Oppdrettern skryter veldig av spanielene.

 

Jeg tror det er veldig viktig å trene lydighet fra første stavtak og etter hvert gå over på gjennsitting og dirigering. Jeg startet med enkle apporter og markeringer for så å gå over på feltsøk. Markeringen er vel det jeg har hatt mest igjen for iht praktisk jakt da gjennom dette kan sende hunden dit jeg vil for så å "poste" opp i tenkte fluktretninger.

 

Bruker og å jakte med henne løs, og når jeg ser hun markerer, setter jeg henne og reiser fuglen selv. Sender henne deretter for å apportere.

 

Dette tror jeg hadde vært vanskelig uten at grunndresuren og kontakten sitter fra før.

 

Lykke til med en flott hund!

Link to comment
Share on other sites

Fjerna unødvendig sitering, Mauser68

 

Henger meg på her!!!. Bruk MYE tid på lydighet og kontakttrening før du begyner og introdusere noen form for jakt for hunden. (Dette gjelder vel generelt for de fleste jakthunder uansett rase)

Har selv to stk springere den ene bruker jeg på fugl og ettersøk på klovvilt.På fugl blir problemet raskt at hunden går en god del utenfor skuddhold og begyner og jakte på egen hånd.Det finnes måter for og få ett trangere søk, men da er faren at det blir for trangt igjen.Dette varierer også litt fra individ til individ, så en må ta litt etter som man ser hvordan hvalpen utvikler seg. Om den er tøff og selvstendig eller litt mere reserverert og forsiktig.

Når det gjelder dressur så må en bruke en god del tid på springeren. Den lærer raskt, men det betyr jo også at den lærer "unoter" like raskt. :)

Men alt i alt en MEGET sosial og annvendelig rase som kan brukes til det meste.

Dette blir nok bra :) Lykke til.

Hvor skal du få hvalp fra foresten??.

Link to comment
Share on other sites

Valpen blir fra her, hvis alt går bra: http://home.no.net/kennelib/

Den blir ikke av typen working og heller ikke foreldre som er brukt på jakt, men har god tru på at det blir en topp hund etter mitt ønske. Arv/gener er nok viktig men slik jeg ønsker å jakte, og kombinert som familiehund tror jeg det er et bra valg.

 

Det å få den til å søke i passe avstand og med passe fart kan jeg tenke er en av de største utfordringene. Med god dressur og kontakt tror jeg det skal gå bra.

Har også tenkt på å få den godkjent som ettersøkshund etter hvert, men det har ikke første prioritet.

 

Takk for svar så langt og setter pris på alle erfaringer og råd :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...