Jump to content

6,5x55 SKAN dier til Krag?


rsubsonic

Recommended Posts

Har forstått det slik at krag kammer ligger rundt øverste enden av toleransene og Mauser kammer rundt nedterste enden av toleransene og SKAN kammer sånn ca midt i mellom.

 

Vil det sei at eg kan bruke 6,5x55 SKAN dier (DIER, ikkje ladninger) til å lage ammunisjon til gammelkrag'en?

 

Har jo tenkt å oppgradere til Sauer etter kvart, så det hadde vore praktisk om eg kunne bruke SKAN dier.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går helt fint.

I værste fall er kammeret ditt bittelitt for romslig, og hylsene strekker seg litt mer enn normalt, som medfører kortere levetid på hylsene (antall omladninger).

 

Mitt tips:

- Helpress engangsskutte eller nye hylser med 6,5x55skan helpressedie.

- Finn en passende krag ladning og last opp.

- Skyt!

- Nå har du masse fine hylser som passer perfekt i ditt kammer.

- Så halspresser du disse hylsene fremover.

- Når/viss du må helpresse de igjen så følg litt med på området der trykkringen kommer at det er "nok gods" igjen, det kan fort bli tynnt om hylsene må stekke seg mye etter første omladning/skyting.

Link to comment
Share on other sites

Er det en spesiell grunn til det, høggern?

 

Strategien min var ellers som skrot-anders beskriver. Foretrekker å halspresse hylsene så lenge det går. Ellers så bør ein vel passe på heilpresse hylsene akkurat nok (delvis ompressing, i følge "bibelen") og ikkje plante dia heilt nedi hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...