Jump to content

Hvor mange våpen har jeg lov å eie? Mer enn en hagle?


morten0

Recommended Posts

Hei. Dette virket som et bra forum så jeg meldte meg inn her.

 

Jeg skal ta jegerprøven nå i vår og er ivrig etter å kjøpe mine egne våpen og begynne å skyte.

 

Jeg har hørt at det er begrensninger på hvor mange våpen som er tillat å eie? Stemmer dette. Våpen av "samme type" er også vanskelig å ha. Gjelder dette hagler også?

 

Jeg har lyst til å kjøpe meg mer enn en hagle. En til jakt og en mer til moro. Er dette ulovlig? Tenke på en halvauto til jakt og en pumpe til moro. Vil gjerne også kjøpe meg en rifle. 308 tenkte jeg. Kanskje en salong også.

 

Dette blir da i første omgang 4 våpen. Er dette mulig?

Jeg skal selvsagt kjøpe meg ett våpenskap også.

 

Pumpehaglen jeg hadde lyst til å kjøpe var en Mossberg 590. Denne har løp på 18,5 tommer så det blir kanskje for kort i følge de teite reglene? Eller har dette blitt forandret i det siste?

 

Håper noen kan hjelpe meg. :P

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har du prøvd med et søk på forumet om dette?

Er ikke helt oppdatert enda på de nye reglene, men det blir begrensning på 6 våpen og våpenskap fra første våpen!

Mener å ha lest at ny grense for løpslengde blir 40cm, men dette må du sjekke opp i.

Det skal vel også være mulig å få flere våpen av samme type etter de nye reglene, bare man er innenfor 6 våpen.

Det er for så vidt mulig etter de gamle reglene også bare du har en god begrunnelse.

Kan feks få over/under til rype og halvauto/pumpe til gås og sjøfugl.

 

Du bør ikke skrive på søknad at du skal ha pumpa til "morro" skyting, da tror jeg du kan vente deg avslag :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei takk for svar.

 

Nei jeg skal skrive at jeg skal ha den til jakt ikke til "moro", hehe

 

Et tilleggspørsmål: Etter å ha tatt jegerprøven så blir jeg registrert i jegerregisteret. Trenger jeg da noe medlemskap i en skyteklubb\lag for å gå lov til å kjøpe jaktvåpen?

Som jeg har forstått det så holder det å være registrert i jegerregisteret, ved kjøp av både hagle og rifle. Men kanskje jeg har tatt feil?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspungtet trenger du ikke være medlem noen plasser, men de liker at mann er i feks NJFF.

Det er et pungt på våpensøknaden som spør om du er medlem noen plass om jeg husker rett!

 

Les gjennom disse så får du mange svar :wink:

Våpenforeskriften Hær står det om løpslengde, antall skudd og mye annet.

Våpenloven

 

PS: er ikke sikker på om foreskriften er trått i kraft ennå, noen som vet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takk for linkene :)

 

Se hva jeg fant.

"Haglegevær defineres som et tohånds skytevåpen, som støttes mot skulderen under avfyring, og som har glattløpet eller riflet løp, hvorav våpenet skal ha en totallengde på minimum 840 mm, og løpet skal ha en minimumslengde på 400 mm, og som benytter haglepatroner som ammunisjon."

 

Dette var gode nyheter for meg. Mossberg 590 utgaven jeg så på er litt over 1m lang og har et løp på ca 46cm. Så dette skulle jo gå bra. Hvis ikke de henger seg opp i det faktum at 590 ble bygd med tanke på politi og militæret da. Men det kan jeg ikke skjønne. Det er jo en vanlig pumpehagle. Jeg håper at det vil gå bra. :lol:

 

Det var korrekt det du sa. 6 jaktvåpen er lov å ha. Og det holder en god stund for min del. Og i følge skriften så holdt det å være registrert i jegerregisteret.

 

Men hvorfor står det under hver paragraf: "Trer i kraft når dep bestemmer."

Hva skal det bety da?

Denne forskriften er dater 2008-07-11, så jeg regner med at dette er den som gjelder nå.

Link to comment
Share on other sites

Er vel rimelig sikker på att du ikke må selge eller kvitte deg med noe,og jeg er rimelig sikker på att du MÅ kvitte deg med noe hvis du skal kjøpe mer .Eventuellt legge fram dokumentasjon på att du virkelig har behov for skytevåpen.

Konkuranse våpen er vel ikke inkludert i jaktvåpengardroben .Men akkurat den biten får andre som har mer greie på saker svare på...

Link to comment
Share on other sites

Disse innspillene og forslagene til endring, er de i "positiv" retning for oss som våpeneiere, eller er det ytterligere innskrenkninger?
Uten å ha noen oversikt over alle innspill/forslag som har kommet har jeg inntrykk av at iallfall noen av dem kommer fra organisasjoner som jobber for jegere/skyttere/våpeneiere.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...