Jump to content

Etterbehandling av stokk..


lyngmo

Recommended Posts

Husker jeg ikke feil, drev du og oljet for en måneds tid siden.....

 

La den rolig tørke en til to måneder til, så får vi komme tilbake på etterbehandlingen :wink:

Mnja nu e det ca tre mnd sia æ va ferdig med innoljinga! :shock:8)

 

Tja, våtsliping med 600-800 og olje er som regel ikke feil da... 8)

Link to comment
Share on other sites

...og så er det nok lurest å legge på bare bittelitt i gangen, gni med håndkanten så den blir skikkelig varm, og så sette den bort noen dager. Puss over med fint slipepapir og gjenta og gjenta og ... til du får ei jevn nesten blank overflate.

Det klassiske tipset er; En gang om dagen i ei uke, en gang i uka i en måned, en gang i måneden i et år, siden holder det med en gang i året... God fornøyelse!

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, du mene å våtslipe med olje da regner jeg med! Men hvilke olje!? Linolje? Og gjør stålull nr000 samme nytte som 6-800 sandpapir? Vil om mulig beholde mattheta i stokken som den er,har ikke lyst på en blank glossy stokk!

Takker for alle forslag!! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å la "slipeslammet" tørke på stokken.... Jevner det ut med fingeren 45 grader på poreretningen og lar det så tørke minst 48 timer før jeg fjerner overskuddet med stålull.

Gjentar så prosedyren til overflaten er helt jevn.

Det du oppnår på den måten er en tradisjonell porefylling. Du får da en silkematt overflate, og forstår jeg deg rett er det det sluttresultatet du ønsker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruk helst ufortynnet olje, men klatter det for mye i papiret kan du tynne olja bittelittegrann med terpentin...

Da ska æ begynne prosedyren i ettermiddag, å blir det bra så kanskje æ lægg ut et par bilda! Takk for hjælpa så langt, blir sikkert til å mase mere!! :twisted:8)

Link to comment
Share on other sites

hei du eg har ikke lest alle svarene men her har du en metode eg bruker som funker

puss lett over stoken før du oljer med fint papir 400+

så blander du 50\50 kokt linolje og terpentin vet at noen bruker 60\40 men da terger det så mye og opner porene. etter at du har oljet et par dager og den ikke treker så mye la den tørke 1-2dager så bruker du et produkt som heter tru oil det er en olje som tørker fortere og som vil legge seg på overflaten og vil beskytte mot regn og som vil gi en glans som er fin og se på men ver forsiktig for den herder og ikke treker så du må smøre på tyne lag og lange strøk vis det blir lit ruglete og ujevnt da kan du pusse let over med stålul og forsete mes å smøre på med tru oil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...