Jump to content

Sauer 303. 9.3X62


mortens

Recommended Posts

Hallo, den har kommet i 300WM og 30-06. 8x57JS kommer til våren og da sikkert 9,3x62 som du sier. Årsaken er mye tull og funksjonsproblemer i starten. Da fyllte ordrelistene seg opp mens men ikke sendte ut noen nye. Så har de tatt kaliber for kaliber. Jeg har da ventet litt over 2 år på min i 8x57....

Link to comment
Share on other sites

Torsbohandels fikk 303 i 8x57 for 2 uker siden.

Hos www.triebel.de i tyskland har de alle kaliber på lager, også 9,3x62.så de er nok ikke langt unna i Norge heller.Fikk min 303 i 30-06 før jul med 56 cm pipe. Der frøs mekanismen under skyting i minus 10 grader og oppspenneren fungerte som avtrekker , ikke morsomt.Panikk hos Sauer, og børsa er sendt tilbake til fabrikken for sjekk.Bortsett fra frysingen så har børsa fungert perfekt med alle patrontyper jeg har prøvd.Presisjonen er meget god. Utgangshastighetene er også der de bør være med en 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Er det funksjonelt mulig å kamre ei slik børse fra 9,3x62 til 9,3x66.

 

Mulig er det og det er mulig å bytte pipe på 303 da det er et slags klemsystem om jeg ikke husker feil. Men å kamre den opp til 9,3x66, det tror jeg ikke at jeg hadde startet med. Sauer har holdt på lenge for å bli kivtt alle problemer. At den fryser burde ikke være nytt, men med en ny halvauto så er deg gjerne noe som må kjøres inn de første årene. Da blir du holde på med finjustering av mekanismen og knote. Det er min mening, men jeg har stått mitt i et drev med en halvauto som har låst seg og demontert med rå makt og en eikekjepp, mens bikkjer og dyr kom i full fart. Skal en halvauto ha noe for seg må den virke som første bud. Skal du ha noe som det er mer futt i en 9,3x62 så kjøp deg heller en boltrifle i .375 Ruger

Link to comment
Share on other sites

Ifølge manualen til 303 så er det enkelt å bytte pipe, følger også med verktøy for å gjøre dette.Kanskje det er mulig å bytte pipe\kaliber allikevel? Gass blokka sitter på pipa(er vel der som gasstrykket er stilt inn)så teoretisk burde da 30-06,7x64,8x57 og 9,3x62 løp kunne gå omhverandre? De har jo samme diameter på hylsebunnen og nogenlunde lik hylselengde.

Har ikke prøvd å demontere pipa enda selv, men skal gjøre det når børsa kommer tibake fra Sauer.Var en utrivelig opplevelse når skuddet gikk når jeg spente opp børsa.Fabrikken tror det kan være at de har satt inn mekanismen med feil fett.Er det riktig er 303 et livsfarlig våpen og uegnet i områder med mye kaldt vær.Uansett hvor møkkete en automat er eller hvor hardt fettet har frosset skal ikke våpenet ha en slik konstruksjon at skudd går av når man spenner opp eller avsikrer.Jeg håper at noe er ødelagt i børsa eller dårlig materialkvalitet på delene.

Har og har hatt autorifler\hagler i de fleste fabrikat og har aldri opplevd at skudd har gått av utilsiktet ved funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

 

Blot til info så er jeg ved at få kammeret en sauer 202 jaguar customer 9,3x62 om til 9,3x66. Jeg fik svar fra Sako at der ingen problemer var mellem dissse kalibre 30-06,9,3x62,9,3x66 med hensyn til udtræk e.lign. Jeg talte med S&L og en bøssemager . Så projektet er pt igang.

 

forskellen er 4,2mm i længden og passer ind i mellem kaliber af sauer.

 

9,3x66:

http://www.municion.org/9_3/9_3x66Sako.htm

 

9,3x62:

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=59& ... tle=9,3x62

 

hylsteret i 9,3x66 er 1,8mm længere end 9,3x62 til skulderen og diameter på 9,3x66 er 0,05mm større end 9,3x66.

 

 

Jeg antager at sauer 303 kan minimum det samme:-)

 

hilsen

Ivan (Danmark)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...