Jump to content

Ladeproblem Benelli M2 24g og 32g ladninger


Onkelrev

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Benelli M2 hagle som jeg har skutt ca 3000 skudd med. Leirdue ammo har fungert fint frem til ca 300-400 skudd og så må den pusses. Men i det siste har problemet blitt at den ikke veksler på verken 24g eller 32g ladninger, ikke når den er nypusset engang. Er det noen som kjenner til mekanismen i denne haglen og hva en kan prøve selv før det er på tide å levere den på verksted? Har prøvd med mye olje, lite olje og ikke olje, ingenting fungerer. Utrolig irriterende at den har blitt slik i og med at den fungerte så fint før.

 

Håper noen kan ha noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Ok, har vært i kontakt med forhandler før om dette problemet, men da den fungerte slik den gjorde ble vi enige om at det var greit slik den var. Nå som den har sluttet helt å fungere er saken en helt annen. Visst det stemmer at disse kan gå 5000 skudd vil jeg heller ha den slik for å si det sånn. Da blir det en tur på service tenker jeg, så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset min ikveld da jeg ikke hadde noe annet å gjøre, men skal nå la være å pusse den for å se hvor mange skudd den går. selv om det kommer til å ta litt tid før jeg er oppe i 5000 skudd. JEg regner med at du har demontert absulutt alt på hele børsa? Det jeg fikk beskjed om som var viktig å pusse, er de spora sluttstykket går i. Må ha ifra hverandre alt, og bøye til noen qtips for å komme til de. SÅ bruke litt tynn våpenolje der

Link to comment
Share on other sites

Har en M2 som jeg er meget fornøyd med. Den veksler med alt, men har lagt merke til en ting. Den liker ikke patroner med tykk kant nede på culoten, altså nede på hylsen. Det er kun 1 merke leirdueskudd jeg har merket det på og det er Fiocchi 24g stål. Snakket med en annen som hadde M2 og han hadde ikke problem med den typen skudd. Sikkert mi som er litt "trang" :D

Lader alt av jaktammo selv og da merker jeg at hvis ikke dien som presser culoten, presser helt ned kan kanten nede bli for tykk/høy. Er bare å stille dien inn slik at den presser helt ned så går det som en drøm.

Hvis det er lignende problem du har, merker du det med at haglen repeterer men sluttstykkehodet roterer ikke fullstendig i fremre stilling. Av sikkerhetsårsaker går det heldigvis ikke ann å avfyre haglen før sluttstykkehodet er rotert fullstendig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har demontert alt og pussa de spora skikkelig nøye, tilogmed tatt ut fjæra som går inn i stokken og pussa og oljet den også. De var mye dritt inne der med hadde ingen effekt. Tatt fra hverandre bolten, pussa og tørrpussa med olje delene der også. Kan egentlig virke som bolten ikke låser og låser seg opp riktig på løpet, men de sporene der er også helt rene. Noen ganger setter sluttstukket seg fast i bakre stilling slik at jeg må ta i ganske bra for å få det frem igjen. Dette skjer ikke under skyting, men om jeg drar stuttstykket bak.

Håper det er en produksjonsfeil eller ett eller annet så jeg ikke blir sittende med noe som ikke fungerer. Det snodige er at den ikke virker med 32g ladninger heller, det burde den iallefall klart...

 

Lader alt av jaktammo selv og da merker jeg at hvis ikke dien som presser culoten, presser helt ned kan kanten nede bli for tykk/høy. Er bare å stille dien inn slik at den presser helt ned så går det som en drøm.

Hvis det er lignende problem du har, merker du det med at haglen repeterer men sluttstykkehodet roterer ikke fullstendig i fremre stilling. Av sikkerhetsårsaker går det heldigvis ikke ann å avfyre haglen før sluttstykkehodet er rotert fullstendig.

 

Dette høres ut som det samme problemet. Spørmålet er, hva er culoten og hva er dien? Hvordan justeres dette?

Link to comment
Share on other sites

Ps, bruker Rc ammo.

 

Det er jo rart at den blir sånn etter en del bruk det skulle jo heller vært omvendt, bruker du en tynn olje som f.eks 556 og ikke noe tykk olje som blir seig ?

 

Bruker den orginale oljen som fulgte med. Synes ikke den er spesiellt tykk, men det har vært nede i 17-18 minus de siste gangen så kan jo hende den går litt tyngere enn vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Lader alt av jaktammo selv og da merker jeg at hvis ikke dien som presser culoten, presser helt ned kan kanten nede bli for tykk/høy. Er bare å stille dien inn slik at den presser helt ned så går det som en drøm.

Hvis det er lignende problem du har, merker du det med at haglen repeterer men sluttstykkehodet roterer ikke fullstendig i fremre stilling. Av sikkerhetsårsaker går det heldigvis ikke ann å avfyre haglen før sluttstykkehodet er rotert fullstendig.

 

Dette høres ut som det samme problemet. Spørmålet er, hva er culoten og hva er dien? Hvordan justeres dette?

 

Culoten er messingdelen nede på hylsen. Det er den kanten helt nederst på hylsen som ikke må være for høy/tykk.Altså den tynne kanten som haglpatronen stopper i kammeret på og som ekstaraktoren/ejektoren "trekker" ut hylsen med. Kunne limt inn en tegning her med pil, men har desverre ikke tid nå.

 

Den dien jeg snakker om trenger du ikke tenke på hvis du ikke lader selv. Det er den ssom presser hylsen/culoten tilbake på hylsen samtidig som tennhetten presses ut.

 

Det at sluttstykke stopper i bakrestilling og du har problemer med å få det frem høres ikke helt bra ut. Du er klar over at sluttstykket skal stoppe i bakre stilling når du har skutt siste skuddet og at du må trykke inn en knapp for å få den frem igjen? Siden du har skutt såpass mye med haglen regner jeg med at du er klar over det.

 

Ellers ville jeg som andre har sagt kontaktet importør eller der du kjøpte den fra.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med importør og Kenneth på våpenlåven. Begge er enige om at normalt skal disse haglene ikke ha problemer med 24g ladninger. Det var heller ikke noe en kunne gjøre selv så service var eneste muligheten.

 

Culoten er messingdelen nede på hylsen. Det er den kanten helt nederst på hylsen som ikke må være for høy/tykk.Altså den tynne kanten som haglpatronen stopper i kammeret på og som ekstaraktoren/ejektoren "trekker" ut hylsen med. Kunne limt inn en tegning her med pil, men har desverre ikke tid nå.

 

Den dien jeg snakker om trenger du ikke tenke på hvis du ikke lader selv. Det er den ssom presser hylsen/culoten tilbake på hylsen samtidig som tennhetten presses ut.

 

Det at sluttstykke stopper i bakrestilling og du har problemer med å få det frem høres ikke helt bra ut. Du er klar over at sluttstykket skal stoppe i bakre stilling når du har skutt siste skuddet og at du må trykke inn en knapp for å få den frem igjen? Siden du har skutt såpass mye med haglen regner jeg med at du er klar over det.

 

Ellers ville jeg som andre har sagt kontaktet importør eller der du kjøpte den fra.

 

 

 

Sluttstykket henger igjen uavhengig av om magasinet er tomt, det kommer heller ikke frem igjen ved å trykke på utløserknappen så tror det må være noe unormalt som gjør dette.

Om noen har mulighet til å måle hvor mange newton eller kilo som skal til for å trekk sluttstykket tilbake hadde det vært gøy å se om det kan være store forskjeller der.

 

Takk for all hjelpen så langt, liker å fikle med ting men i dette tilfellet er nok best å overlate det til kyndige. Vil nødig ødelegge garantien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...