Jump to content

Choking av 22LR løp?


LongRange

Recommended Posts

Har eksprimentert endel med dette på luftvåpen og det finnes ikke tvil om at godt chokede løp er mindre sensitive for kuletype og går generelt bedre enn de som ikke har choke.

 

Holder på å lage et par blokker for 15 og 16 mm luftgeværløp og lurer på om jeg i samme slengen skulle prøvd å laget en for min CZ 452 Varmint...?

Denne børsa samler egentlig fantastisk bra som den er, men jeg kan ikke skjønne at det skal kunne skade med en choke for å få et litt større kulespekter...?? i værste fall bærer jo den nye foreskriften med seg noe positivt :|

 

Har vert borti f.eks Anschütz som har svakt chokede løp og disse går rett og slett jævlig bra med mye jeg ser på som drittammo :!:

 

 

Et par bilder av chokeblokker til luftvåpen, skulle ikke bli så galt med noe lignende til en salong viss det har noe for seg...?

 

Halvprodukt, 15 og 16 mm brotsj må slipes og blokkene må sammenstilles med passbolter.

DSC01057.jpg

 

Ferdig skal de se slik ut.

2.jpg

 

1.jpg

 

3.jpg

 

 

Spørsmålet mitt er om det er noen med erfaring eller god kjennskap/innsikt i emnet som kan si noe om dette og om det er noe å etterstrebe..?

Når jeg evt skulle kappe løpet på 40 cm av praktiske grunner og det viser seg at boringen tilfeldigvis er litt stor der...så vil vel dette hjelpe??

Har ikke sjekket løpet på CZ'n, men det er noe innkortet fra en tid jeg ikke var intressert i emnet og jeg vet dermed ikke om det hadde choke..?

 

Vi ser vekk fra eventualiteter som forskjellig godstykkelse og andre evt problemer man kan møte på, sånt er til for å løses.

Det er utbyttet av choke på 22LR jeg er intressert i da jeg ikke finner noen plass med "info" om dette :D

 

 

Ser det ble litt mange spørsmål :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Banekrag i 22LR, eksperimenter og kasser etterpå-)

Mnja, har ikke så stort behov for å finne ut dette at jeg gidder å prøve å krangle til meg 2 stk i 22LR hos tanta vår på sunnm..

Derimot er det intressant viss det finnes noen med kjennskap til choke på 22LR evt andre kalibre og hvor mye dette har å bety.

 

 

Nå er pipene på CZ mye trangere enn vanligpåsalongrifler, du får nok større effekt på andre børser. Men et morsomt eksperiment, utfordringen blir jo å få dette til å ta jevnt.

Regnet med at det ville gjort lite på CZ'n da den har bedre egenpresisjon med rett ammo (Lapua/Eley) enn jeg greier å utnytte som skytter,

fra benk på 100 m så setter denne 10 skudd innenfor en 20mm, men av en eller annen grunn så får jeg ofte en slenger...eller to :?

 

Det virker som at når kula sizes "likere og trangere" i choken så får kanskje romme løp/kuler større sjangs til å stabilisere og rettlede enn ut av et forholdsvis romt løp....?

noe jeg kan tenke meg er litt av opphavet til choking i det hele tatt...

 

Beste måten å ha kunne konkludert med var kanskje om en hadde en børse som spredde litt og ikke en som allerede går såpass bra som CZ'n...?

Problemet blir da å "ha papirene i orden" å holde seg på rett side av loven, 22LR løp er nok ikke det enkleste å skaffe seg om en er "vanlig dødlig", heller ikke 2 stk 22LR børser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet noen Eley Zimmer for noen aar siden, i min CZ bulket de blikkbokser paa 15 hold, mens samme ammom i min fars gamle Valmet gikk rett gjennom... Jeg klarer heller ikke aa entre min vanlige .22LR brotsj i desse pipene, de er rett og slett for trange. Men choking generelt er oenskelig , det motsatte er jo katastrofalt. Lurer paa om ikke Leon har syslet med dette her?

Link to comment
Share on other sites

Skal ta å slugge løpet på CZ'n, men jeg tror det ligger mye i det du sier at de har generelt trange løp.

Et merke som utmerker seg på samme måte som CZ er BSA, men da innen luftvåpen-løp, de har om jeg ikke tar feil "fullchokede" løp og er forferdelig trange hele veien, meget bra løp!

Ofte ved slugging av løp kan man svakt kjenne at kula gåt trangest ved kassa/breech for å så gå litt lettere gjennom resten av løpet. Vil ikke da dette trange partiet i begynnelsen av løpet gjøre at kula blir sizet til å gå "rommere" resten av veien...?

Link to comment
Share on other sites

Ofte ved slugging av løp kan man svakt kjenne at kula gåt trangest ved kassa/breech for å så gå litt lettere gjennom resten av løpet. Vil ikke da dette trange partiet i begynnelsen av løpet gjøre at kula blir sizet til å gå "rommere" resten av veien...?

 

Jo,det stemmer,men husk at du kjenner større motstand i det du entrer riflene enn etter at de har preget kulen, så det trenger ikke bety at løpet er trangere der bak, det spørs hvor lenge du kjenner denne tregheten.

Link to comment
Share on other sites

Denne tregheten varierer ofte fra en 4-5cm til en 10-12 på enkelte luftgeværløp og kommer av de trange/voldelige tilpasningene mellom løp/breechblokk.

På CZ'n er det ikke antydning til merkbare variasjoner, men etter en oppskrift fra evert på å slipe/polere disse trange partiene skal det prøves på noen ofrbare løp :D

 

Blokkene tror jeg ikke blir noen problem å ta likt; løpet rettes etter boringen og kassen klokkes i bakkskive, det partiet som skal krympes, la oss si 50mm, blir dreiet sylindrisk til f.eks 18,00 mm.

Det sylindriske partiet i blokka skal ver 25 mm langt og ha en dia på 17,95 mm, senterlinjene vil da rette seg med mer enn nok nøyaktighet når blokkene settes sammen på passbolter, men for å ha kontroll på å ikke krympe for mye så kan man begynne med 4 stk skims på 0,01 mm og en dia på 17,99 mm i åpning på blokkene. Videre presser man dette sammen med en presse som gjerne kan yte en 20-30 tonn.

Mellom hver pressing så slugges løpet og skims fjernes til man syns choken er trang nok. Om 5 hundredeler er for mye/lite til 22LR vet jeg ikke, men till .22 luft virker det som 3 hudredeler er en gyllen middelvei.

 

Om noen skulle ha muligheten til å teste dette på en salong med noe spredning så kan jeg tilpasse blokkene, men CZ'n går for godt og er for trang til at det skal ha noen hensikt, om den henter en 5-6 mm på 100 meter så er jeg ikke god nok skytter til å kunne utnytte det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...