Jump to content

Chamfer tool - Unødvendig på innsiden?


Wadcutter

Recommended Posts

I følge Richard Franklin så burde man aldri bruke chamfer tool på innsiden av hylsa. Han begrunner det med at chamfer tool er håndholdt slik at du ikke kan slipe 100% likt rundt hele halsen. Det vil derfor bli ulikt trykk mot kula da hylseveggen er noe ulik. Han trimmer derfor hylsa og bruker kun chamfer tool på utsiden. Hylsehalsen er derfor 100% lik på innsiden slik at hylsa presser helt likt rundt hele. For å bli kvitt den skarpe kanten på innsiden (slik at du ikke skraper opp mantelen på kula) bruker han en fin stålull for å polere litt.

 

Lese også at ved å bruke chamfer tool på utsiden og innsiden risikerer du å skape en skarp kant rundt hylsehalsen slik at dette skraper mantelen på kula. Dette skjer ved at utsiden blir slipt etter innsiden og du risikerer derfor å bøye den skarpe kanten som oppstår innover. Dette krever selvfølgelig litt hardhendt sliping. Du kan lese om akuratt dette her!

 

Nå bruker ikke jeg mye kraft når jeg bruker chamfer tool (husker ikke det norske navnet på verktøyet) , men det virker som om det er mer risiko ved å bruke verktøyet på innsiden enn det er fordeler med å gjøre det.

 

Har dere BR skyttere her merket noe presisjonsmessig med å chamfre på innsiden, eller unnlater dere å gjøre det? Ser ikke helt vitsen med å gjøre det når du kan bli kvitt den skarpe kanten bedre med å bruke stålull....

Link to comment
Share on other sites

Det Richard Franklin viser her er temmelig ekstrem og feilaktig bruk av avgraderingsverktøyet. Ved riktig bruk er dette et ikke-eksisterende problem. Jeg bruker 45º på utsiden og 11º innvendig, i tillegg har jeg en "kopp" med stålull som settes i drillen, presser hylsemunningen forsiktig inn i "koppen" mens "koppen" roterer 3-4 runder på lav hastighet. Hylsa blir superglatt i munningen og gir null skaving av kula.

 

Jeg ville ikke basert meg på å kun avgradere innvendig med stålull, jeg tror det blir alt for liten kon som kula kan entre på. Men prøv selv å se om det funker for deg.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...