Jump to content

Antenne til jaktradio, teknisk spørsmål


Polar

Recommended Posts

Utstyret mitt lever ett hardt liv, i dag takket antennen til jaktradioen for seg, plasten brakk ved pluggen. Jeg dro av selve plasten som gjør antennen stiv slik at jeg står igjen med bare kobberen, tenkte jeg skulle bruke krympestrømpe over slik at jeg får en myk og fleksibel antenne.

 

Men hva er det som avgjør hvilket frekvensområde kobberen er egnet for? Regner med det er 50 ohms kobber, kan jeg feks ta en 50 ohms coax og skjøte restene av antennen?

 

En antenne er ikke noen stor kostnad men jeg er bare nyskjerrig av natur... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjøntet ikke spørsmålet helt er det antennen det er feil på eller er det en kabel mellom antenne og radio det er feil på?

Er det den selve antennen det er snakk om? vist det, er det lengden på antennen som bestemmer frekvensen den er laget for.

for er det antennen som er feil må du IKKE kappe den, det kommer til å skade utgangen på radioen over tid og du vil ikke få ut den sender effekten som er. Det er MEGET viktig å bruke antenne som er tilpasset den frekvensen som du bruker!

Og alle vhf radioer fødes med 50ohm kabel, ved bruk av utvendig antenne da det blir noen meter med kabel er RG58 koax egentelig for dårlig for vhf da den gir stort tap av signaler på så høye frekvenser da bør det minimum brukes RG 213.

Link to comment
Share on other sites

Nei det kan du ikke. Når de bruker ohm i den sammenheng så menes det demping av signal pr måleenheet kabel. En antenne er egentlig en kabel med en lengde som er tilpasset det frekvensområdet den skal betjene, dette fører til at fysisk korte antenner mange ganger må ha en surret/kveilet antennekabel for å klare å nå den lengde som er optimal til det aktuelle frekvensområdet. Det er altså lengden på antennens interne kabel som avgjør hvilken frekvens den er optimal til.

Link to comment
Share on other sites

Det visst ikke så enkelt som jeg trodde nei, har fått svar på det jeg lurte på, og svaret er at det ligger langt over mitt hode :wink:

 

Sjekket for sikkerhets skyld at den antennen jeg har lånt til jeg får tak i ny er innenfor frekvensområdet til radioen, Yaesu VX400, antennen gikk fra 130 til 400, såkalt wideband antenne.

Link to comment
Share on other sites

Ville vært forsiktig med å bruke såkalte Wideband antenner på jaktradio.

Omtrent alt av radiosendere har en utgangsimpedans på 50 ohm.

Jeg nekter å tro at en antenne som dekker 130 - 400 mhz er 50 ohm hele veien.

Tror at den wideband antenna er for scannere/mottagere og da er ikke impedansen viktig.

 

Her er en antenneside som kan forklare litt om antenner:

http://www.arcticpeak.com/antennapages/groundplane.htm

Link to comment
Share on other sites

Antennen skal ha en lengde som er i forhold til frekvensen den brukes på. For den saks skyld kan du bruke en ståltråd eller aluminiumstråd, men uten instrumenter vil du ikke få maks effekt ut og risikerer i verste fall ødelagt sender. Rådet er:kjøp antenne som er laget til din radio.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...