Jump to content

Skiseil


Steve

Recommended Posts

Noen her med egne brukererfaringer med skiseil?

 

Hvordan skiseil anbefaler/har dere og til hvilket bruksområde?

 

Mine krav til skiseil, rimelig, lett å transportere og skal brukes til drahjelp på fjelltur når forholdene ligger til rette for det.

 

Jeg har lest en del om skiseil på andre forum, men tenkte at kanskje det var noen her som ville dele erfaring med meg...

 

Jeg ser for meg rask og sikker transport mellom fjelltoppene på vinterjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan enten kjøpe vanlig skiseil, eller en foilkite. Har ingen erfaring med skiseil, men det er stort sett det samme som en foilkite bare at man kan leke mer med en kite. Vil ikke anbefale tubekite, da disse er store og lite praktiske til transport. Jeg har selv en foilkite og en tubekite. Sistenevnte er bare til lek. Foilkiten ligner mest på en paraglider, bare mindre. Den er mye mindre, og pakkes lettere sammen. Ulempen er at det er mye mer tau, som resulterer i fler floker :?

En ting er sikkert, vinden er en effektiv måte å transportere deg bortover vidda med, og du får dessuten større armuskler av det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jepp egil, det skal jeg! jeg er glad i viltkjøtt og når jeg seiler fram over viddene så tror viltet jeg er en vanlig turist inntil det sier *pang*

 

@ARL, du må gjerne komme med linker til de forskjellige typene, jeg har null og nix erfaring ( peiling) på sånt her, er bare forbaska nysgjerrig!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest litt rundt på diverse forum uten å bli så særlig mye klokere. Jeg er ikke interessert i kite, det jeg ser for meg er et produkt (skiseil) som jeg skal bruke til transport, den skal dra meg + pulken, og ikke gjøre noe mer. For meg som leser ser det ut som de fleste kitene er laget for fart, lek og moro og har helt andre bruksområder en det jeg søker. Det jeg trenger er et transportmiddel, som jeg kan bruke der forholdene ligger til rette for det, ikke et leketøy som en kite er.

Link to comment
Share on other sites

En kite er etter min mening en bedre løsning enn et skiseil. Det er flere kitemerker som lager "snille" kiter som er ment for nybegynner og turseilere (F.eks. Ozone access). Kitene har 25m liner, og man kan dermed få litt mer stabil vind, enn et skiseil som befinner seg nærmere bakken. En kite vil også normalt sett greie å krysse høyre mot vinden. Et skiseil kan nok være noe raskere å "legge død", men sikkerheten på nye kiter er også ganske god. Selv om kitere er ganske fokusert på fart og hopping, så går ikke det utover "transportegenskapene".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...