Jump to content

fuglehund


msyncron

Recommended Posts

Da er engelsk setteren i hus. Jeg fikk tak i en så stort sett ferdig dressert jakt og familiehund for litt siden. Merker at hunden soser litt irundt etc, det kan være litt irriterende, men siden den er såpass fersk vil den nok bruke tia for å bli kjent med omgivelsene. hvordan bør jeg fortsette fremover?

 

Og, hvordan legger dere opp foringen til hundene deres? Denne jakter vinteren og. Hvor mye mat får den i løpet av en dag, og deler dere opp måltidene? Jeg er borte på jobb til klokka 1530.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med jaktbikkje :D Mange mener engelsksetter er den ultimate rypejeger ( de har sikkert helt rett i det) at hunden er rastløs er helt så det skal være det, den roer seg nok etterhvert skal du se :D

Hvor gammel er bikkja di, alder har mye å si for ei fuglbikkje og ro i hus ( min erfaring)

Er bikkja voksen holder det å fore en gang om dagen, forer selv på kvelden.

Hvor mye du skal fore avhenger av aktiviyetsnivå og størrelse på bikkja, det står foringsveiledning på forsekken, prøv deg fram så finner du ut om det er for mye eller for lite.

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

ja, det er nok en meget god fuglehund på nå 3 år!

Jeg har jo planer om å bruke den kanskje mer i skogen enn i fjellet, og ja, da mener mange jeg burde gått for gordon eller breton. Men, denne hunden var for god til å gi slipp på. Så, bruker jeg den en del i skogen, vil den nok bli bedre vant med det og rekner jeg med.....

Foret den med 350 gram tørrfor i går, pro plan performance, and thats it. slukte maten. Vann har han hele tiden....så, jeg lurer på om det er greit å gi han 200 gram på ettermiddagen og 200 gram på kvelden? synspunkt på det? Utrolig god familiehund, glad i unger, og tilvenning med katta går brukbart...de er ivertfall i samme rom etter 2 dager...

hunden er ca 20kg nå.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gi den mer mat en at den akkurat holder vekta, og pass på at den ikke får mer enn den til enhver tid spiser opp.

Den dårligste siden til ES, slik jeg ser det, er at svært mange av dem er dårlige til å spise og blir veldig kresne om eieren begynner å rote det til med maten. Det er en gjenganger for eiere av ES at de sliter med å få dem til å spise, så det at din slukte det den fikk gir deg ett hint om at du holder det på det nivået og ser om den holder vekta.

Om bikkja ikke er direkte skranten holder det med mat en gang i døgnet, og da gjerne på kvelden.

Så lenge bikkja samarbeider bra og er opptatt av deg som fører, er det ikke noe problem å bruke den i skogen. Mange ES har en tendens til å gå litt stort, men til gjengjeld er de som regel svært gode på det å bruke vinden riktig, samtidig som ES pr.dags dato nok er den hunden som revierer best. Med dette i hodet vil du etter litt bruk fort lære deg hvor du skal lete etter hunden om du synes den har blitt mistenkelig lenge borte.

Og husk for all del at en 3 år gammel hund på ingen måte er ferdig utlært og dressert, så både du og hunden vil ved bruk knekke nye koder og forhåpentlig vis få mange fine turer i skogen og på fjellet.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

hei og takk for svar.

 

Hørtes veldig fornuftig ut dette. Det eneste er nå å se om den vil fungere å bruke i hundeinnhengningen jeg skal ordne til han....han bruker mye tid på å sose rundt i "huset" og snuser på samtlige bord for å se om det er noe godt å få der. Jeg synes egentlig at det er litt "stressende", at den ikke bare legger seg ned, ,men når jeg gir han besskjed om det så gjør han det, men reiser seg etter noen minutter. Han har kun fått tørrfor, og ikke noe matrester av oss enda....så det er en spennende tid.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen......vi er egentlig litt rådvill for tiden. Hunden er stille i buret om natta og på dagtid når vi er på jobb. Når vi da kommer hjem er det såklart veldig aktivitet med det samme. Men, engelsksettere, skal de være slik at når du ber dem legge seg, så reiser de seg under et 1min senere igjen, å begynner å trave omkring. Synes det er ganske så stressende til tider.

 

hunden og katta vår er bestevenner nå.

 

i tillegg så henger den med hodet over alle bord den kan, og går konstant på leting etter mat eller godbit.

 

er dette vanlig???

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden din er i bur om natta OG hele dagen så må du regne med at bikkja er rimelig oppgira ja... (mulig jeg har misoppfatta det du skrev).

Hva slags aktivitet tilbyr når du kommer hjem fra jobb? En fuglis har større energinivå enn de fleste andre raser og må aktiviseres deretter.

Link to comment
Share on other sites

En hund er jo alltid hva du gjør den til, selvfølgelig med den iboende egenskaper og personlighet som grunnlag.

De fleste ES er ekstremt hengivne og menneskekjære, så her er det du som må lage og sette reglene.

Ikke la hunden få reise seg før du lar den få lov, og la ikke bikkja få gå på bordene og snoke etter mat og godsaker, så skal du se at det går seg til etterhvert.

La bikkja få roe seg ned og bli vant til dere og sette enkle og greie kjøreregler, men husk for all del en ting. Velger man å ha hund, så velger man å ha hund med alt hva det innebærer. Som relativt ferske hundeeiere kommer dere til å erfare at enkelte ting blir litt anderledes.

For min del er jeg født og oppvokst med hund, og anskaffet mine egne hunder i ung alder og har aldri vært en dag uten i hele mitt liv. For noen blir det nok mer en livstil enn bare en hobby.

Link to comment
Share on other sites

Virker som du jutul vet hva du snakker om. Denne hunden er vant med å stå i hundegård med "moren" sin på 7 år. vil nok tro den savner både den og hundegården. Men, det er nok dette med rastlausheten inne i huset vi helst vil ha til livs, så jeg skal jobbe med denne snokingen. Kanskje greit å ha et pledd liggende en plass i huset hvor hunden har tilholdssted, når den ikke er i buret, så det ikke skal virke som en plass hunden føler seg tvunget til å være i...?!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen......vi er egentlig litt rådvill for tiden. Hunden er stille i buret om natta og på dagtid når vi er på jobb. Når vi da kommer hjem er det såklart veldig aktivitet med det samme. Men, engelsksettere, skal de være slik at når du ber dem legge seg, så reiser de seg under et 1min senere igjen, å begynner å trave omkring. Synes det er ganske så stressende til tider.

 

hunden og katta vår er bestevenner nå.

 

i tillegg så henger den med hodet over alle bord den kan, og går konstant på leting etter mat eller godbit.

 

er dette vanlig???

Hehe, høres nesten ut som om du har vært hjemme hos meg og lånt med deg setteren! ;-) Han legger hodet nedpå alle bord, stoler osv. som går an. Er mye trasking på den gutten, og så fort det er en bil som kjører litt sakte forbi bjeffer han i. Bjeffer for den minste ting. Han er 18 måneder nå - og er typisk trassete.

Han ligger i buret sitt om dagen. Har ekstra hundeseng i stua, så dem har et sted i tillegg til buret.

Bur som fast plass er jeg veldig for. Synes det med bur var ganske latterlig, inntil jeg fant ut at jeg skulle prøve det til elghunden min som da var 5 år. Han har aldri hatt noen fast plass eller noe som er 'bare' hans. Nå ligger han i buret 70% av tiden som han ligger og sover/slapper av - og er tydelig at han koser seg. Han er av typen som alltid er på vakt, men han ser mer trygg og avslappet ut i buret sitt.

 

Pass på å ikke skjem han bort med maten. Det er skjedd her i huset, og det er slitsomt. Tynn og skrantete hund, som ikke spiser maten sin. Og håpløst når det er fôringstid. Støveren min spisesr maten sin med en gang, mens setteren går ifra matkoppen... Og en harehund gjør som en harehund: Spiser det spiselige hun kommer over ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dette du skriver om maten er, er faktisk veldig viktig.

Mitt inntrykk er at ES med ett sterkt innslag av US blod oftere er bedre/flinkere til å spise enn endre. Så noe bra har vi jo fått med oss derifra :wink:

Personlig har jeg de siste åra kjøpt ES med sterke innslag av italiensk og fransk blod, da disse har egenskaper i terrenget og i fugl som jeg verdsetter, men det blir jo en helt annen diskusjon.

 

Hyprjinta-Forer du hundene samtidig? Jeg forer alltid hundene mine samtidig og har dem fasbundet slik at de ikke klarer å nå hverandres matkopp, selvom matkoppene står veldig nære hverandre. Da blir det konkurranse om maten og det går nedpå¨høykant.

Link to comment
Share on other sites

3 hunder fôres samtidig. Mine to, og setteren til mor.

Mine to spiser maten sin. Dem er løse, men har blitt til at setteren får maten sin for seg selv - fordi om koppen kommer for nære elghunden min så går han og legger seg i stedet. Pingle, som har fått maten med teskje siden han var 6 uker.

Er helt sikker på at den setteren har spisevegring....!

 

Hørt noe rykter om at det spesielt i Sverige er avlet på såkalte Show-settere. Ser pene ut, stort sett avlet på eksteriør og ikke jaktegenskaper. Disse har ikke sans for mat, og ville sultet seg ihjel om det var så.... Er jo en gjenganger at dem ikke spiser...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev lenger oppe. Dette med spisevegring er ES problem, og det må gjøres noen grep for å ikke gå i den fella. Som du skriver har dere slitt med dette siden den var 6 uker.

Man må ikke falle for fristelsen til å gi bikkja dillemat for å få den til å spise. Skåla skal vekk om ikke hunden spiser og settes ikke frem før på kvelden eller dagen etter.(men jeg vet akkurat hvor stressende det er med valper som ikke spiser)

Konemor klager stadig på at mine bikkjer ikke får annet enn tørrfor, men her går faktisk matrester og annet i søpla fremfor å gi det til hundene. Slik vil jeg ha det da det ikke er rom for å ha bikkjer som ikke vil ha mat når man ligger 8 timers gange inn i fjellheimen i ett telt.

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det samme hele tiden. Keira var sånn en stund - men når elghunden da spiste opp maten hun gikk ifra, snudde ho fort.

Setteren er ikke min, så det er sagt ;-)

"Han spiser da ikke", er en kommentar som går igjen hos gamlinga i huset, og har ikke tellinga på hvor mye forskjellig tørrfor og bløtfôr dem har prøvd han på - men det gjør jo bare vondt værre.

Vil advare mot detta. Hadde det vært hunden min som var sånn hadde jeg blitt gal!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...