Jump to content

for en første gangs kjøper av brukt rifle


kjartan strøm

Recommended Posts

jeg har ikke kjøpt meg noen rifle enda, men ønsker å gjøre det. jeg har ikke lyst til å kjøpe meg en butikk ny rifle men en brukt en. Da er det store spørsmålet. hva skal mann se etter når man skal kjøpe brukt? Jeg kan en del om bil men det funker så dårlig på rifle. Kan liksom ikke se om motoren lekker olje eller om det er rust i kanalene. ja dere sjønner kanskje hva jeg mener. noen triks om hvordan en rifle er bra eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert skrevet litt om emnet hvis du søker her inne... ("de tre store kaliberene" er f. eks. et sted å begynne)

 

Men det som er greit å vite er at man gjerne velger en stokk som passer, som føles god.

Kalibervalg er en av "de tre store" (.6,5-55 / .308win / .30-06) eller min outsider .270win :wink:

Sikringen bør du være komfortabel med (tre generelle typer), magasin / ikke magasin er litt smakssak men kan anbefales enten hengslet magasinbunn eller boksmagasin. (Har selv rifle uten noen av delene og lever med det også..).

 

Rust er ikke så bra, da er nok ikke våpenet vedlikeholdt skikkelig. Men hvis det er en enkel flekk som lar seg fjerne med en pusselapp med våpenolje så er det ikke nødvendigvis graverende.

 

Se etter rust i løpet og skader i enden av løpet (kroningen), dette har større betydning.

 

Sikter er det mer om på portalen!

 

Se for øvrig disse artikkelene:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290179.ece

 

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article749178.ece

 

Denne siste er meget fornuftig!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kjenner at jeg i kveld ikke kommer til å utrykke meg perfekt gramatisk og rettskrivnings messig men poster noen tanker:

 

 

Jeg setter som forutsettning at du ikke er ute etter en 07 modell mercedes - men mer en toyota av noe slag.

 

-=Kaliber=-

 

- En av de tre store 6,5*55, 308, 30-06. Jeg holder en knapp på 6,5 rett og slett fordi det er et relativt billig kaliber ammunisjons-messig og veldig fleksibelt. Kan brukes til alt, kamres og fungerer desverre omtrent bare i europeiske børser.

.308 er et godt alternativ i US børser.

 

-=Stokk=-

 

- Foretrekker en rett klassisk stokk, helst i glassfiber eller synt. Helst en type som er stiv - dvs at forskjeftet ikke enkelt kan klemmes inn mot løpet da dette kan gi treffpunkt forandring ved bruk av tofot eller stillinger der en legger press på forskjeftet.

 

-=Våpen=-

 

- Remington leverer greie våpen. Men en må her være oppmerksom på at hevarm ikke låses av sikringen. Dermed er det lett å ende opp med at en kan miste patronen i kammeret og i noen tilfeller sluttstykket. Dette kan relativt enkelt fikses av børsemaker. Avtrekket på eldre remington børser kunne være bedre. Remington har i veldig liten utstrekning laget børser i 6,5.

 

- tikka er en sterk kandidat om en skal ha 6,5, men har en råd så er sako, mauser m03 og sauer bra våpen.

 

- Mauser m98 - en kommer vel ikke utenom denne traveren. Det kan finnes ombygde versjoner som er veldig solide og der selve ombyggingen er bra utført.

 

- Hova får også mye skryt - men det finnes ikke gode utgaver i 6,5.

 

- En Ruger med tunet avtrekk er ikke å forakte.

 

 

- Custom - det finnes en helt rekke ombygde våpen til salgs fra Mauser m98 til mer moderne bygg basert på remington, tikka o.s.v. Det er her en har størst mulighet gil å gjøre et bra og et dårlig kjøp.

 

Bra kjøp: Våpen bygget om av anerkjent og/eller flink børsemaker. Det er lagt vekt på at det totale produktet skal fungere bra. Alt i fra mating, til oppretting av diverse flater, til montasjen er gjort etter boka. Våpenet er beddet (gjerne søyle med kryssbolter). Der det er byttet ut avtrekk eller andre deler er det brukt komponenter av anerkjent kvalitet. Framstår som et våpen som overgår det meste som leveres direkte fra fabrikk.

 

Dårlig kjøp: Våpen satt sammen av rørlegger/klamphogger der resultatet bærer preg av hastverksarbeid og inkompetanse. Sjevheter finnes over alt og en skjevt montert alu montasje står på som kronen på verket. Løpet kan være et nesten utskutt/misshandlet løp gjerne i fra millitæret. Å fikse opp i slike mareritt koster ofte mer en å kjøpe nytt våpen. Det finnes naturlig nok noe i mellom dårlige og bra custom kjøp her.

 

Bruktkjøp fra butikk kan være en grei måte å handle på - butikken må da gå god for at våpenet dem selger deg fungerer. Problemet her er at brukte butikkvåpen ofte er priset nær nye våpen.

 

-=Våpenets stand=-

 

Som med en bil - let etter rust på låskasse, utvendig og invendig i løp. Ta også stokken i fra for å se etter rust under kassen. Riper og skader ellers skal også trekke ned prisen. Se etter liminger, sprekker og reperasjoner, disse kan gå opp igjen.

 

-=Våpenets alder=-

 

Noen ganger har dette mindre betydning andre ganger kan en generasjon opp ha mye å bety. Savage kan være et eksempel her, stor fordel med den nye accutrigger.

 

-=Mefølgende sikter=-

 

Det hendes rett som det er at det står påmontert sikter av ulik art på disse våpnene. Sikter at typen ukjent, kina (billig sikter) har omtrent 0 verdi. Leupold, Weaver, Burris og europeiske sikter som Meopta, S&B, Khales, Zeiss, Swarov er ok til bra greier.

 

-=Selgere og prising=-

Veldig mye av det som ligger på finn.no er overpriset. Tilbud fra butikker som jakt og friluft, jaktdepotet kan ligge på samme nivå nytt. Sjekk alltid med butikk hva nytt koster før kjøp. I de fleste tilfeller bør brukte ting ligge minst 30% under ny pris om det skal ha noen hensikt å ta "sjangsen" på dem.

 

Selgere bruker ofte utrykk som bra våpen, solid og godt våpen og forsvarer prisen med dette. Sjekk nypris og prut. Ved custom våpen sjekk også hvem som har satt dette sammen og hvilke komponenter som er brukt. Ring gjerne vedkommende børsemaker og forhør deg litt rundt det aktuelle våpen (vertfall om det er bygget nylig).

 

Snarlig ikrafttredende ny våpenforskift vil mest sannsynlig sette en begrensning på 6 våpen pr jeger, dette vil kunne føre til at markedet blir kjøpers. Folk må rett og slett selge for å kunne kjøpe nytt - ofte skjer slikt på kort varsel og selger er keen på å bli kvitt våpenet. Operer etter prinsippet at det går alltid et tog og legg inn lave bud. Lader en selv kan en gjøre kupp på pene custom rigger i ukurante kaliber - disse selger dårlig i mange tilfeller.

 

Og til slutt: om selger legger med mengder av stasj for å piffe opp prisen - tenk 2 ganger om du har bruk for dette utstyret. f.eks den vanlige skytter trenger normalt bare en stokk - om det ligger med 2 extra som du aldri bruker har dem liten verdi om du ikke klarer å selger dem igjen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Tjom og loudenboomer har gitt deg masse gode råd! Det er ikke mye å føye til!

 

Ellers finner du mange tilsvarende tråder under "Rifle", for eksempel denne om brukt M98 .

 

På denne tida av året er det "kjøpers marked", så gi deg tid til å vurdere tilbudene! Vi har jo også en utmerket "salg"-avdeling her inne, der er prisene langt mer edruelige enn f.eks. på finn.no.

 

PS: Jeg glemte jo å ønske deg velkommen inn blant oss "KAMMERATER"!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...