Jump to content

hvordan reagerer fuglen på bjella


Saksvoll

Recommended Posts

Jeg har samme inntrykk som innlegg over. Har aldri hatt misstanke til at bjella på hunden har støkket fugl. Men, dette kan man jo aldri vite sikkert, siden hunden enten har eller ikke har på bjella.. Og man kan aldri vite hvordan akkurat DEN fuglen hadde reagert som situasjonen var motsatt..

 

Min teori er imidlertid at fuglen hører oss (både bikkja og jeger) uansett, og med bjelle har den mere oversikt over situasjonen. Har faktisk iår gått med bjelle også på min egen sekk, og har hatt inntrykk av å komme nærmere fugl som ellers er lett. Dette er dog bare testet en halv-dag, og for liten erfaring til å fastslå noe.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fuglen blir tidligere oppmerksom på hunden når den går med bjelle. I mange tilfeller vil fugler som hører uidentifiserbare lyder reagere med å gå i sjul. Denne adferden har ryper, orrfugl, storfugl og fasaner - i litt varierende grad. For å illustrere dette kan man si at hunden med bjelle vil spikre fuglen under skjørtegrana eller bak rotvelten, mens hunden uten bjelle spikrer fuglen på blåbærtua.

 

Adferden med å gå i sjul har jeg sett mange ganger. Dersom man jakter på støkk i skogen tidlig i sesongen så er målet å komme seg helt inn blandt kullet slik at det letter fugl opp på alle kanter. Dersom fuglen alltid letter fra sjul så har man forbedringspotensiale som jeger.

 

Hund med bjelle kan altså gi fuglen en fordel med å finne skjul. For å kompensere denne fordelen er det ønskelig at hunden reiser fuglen. Skytter vil da kunne posisjonere seg på en hensiktsmessig måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...