Jump to content

Krieghoff Classic 9,3x74R


KJorgen

Recommended Posts

Jeg har en Krieghoff Classic dobbelrifle i 9,3 x 74 R som er fabrikkregulert med RWS 19g TUG.Jeg ønsker ikke å benytte denne ammunisjonen mer p,g,a splinteffekten.

Har bestemt meg for å lade selv med Normahylser og Woodleigh 18,5g SP event. 18,5g Oryx.Er noe tvilende til Oryx da jeg har lest noen artikler om at den kan være vanskelig å få god samskyting med.

Jeg vil sette stor pris på råd om valg av kule,krutt og ladning for å oppnå tilfredstillende samskyting og presisjon.

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

I min Optima rifledrilling brukte jeg 18,5 gram Nosler og 55gr Norma 202. Den ladningen brukte jeg til alle 18,5 grams kuler og fikk glimrende samskyting med det. Enig med deg om oryx men det er kommet en ny 18,5 grams utgave leste jeg i det svenske Vapentidningen. Var ikke så vanvittig bløt men Woodleigh er jo glimrende

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme rifla noen år. En av de store fordelene med Classic'en er at du kan regulere samskytingen, vet du. Dermed kan du i utgangspunktet lade med hva du vil. Bestem deg for ei kule, og lad deg frem til ei maxladning du vil bruke. Så regulerer du og ser hva du kan oppnå.

 

Men ikke dumt å regulere for en fabrikkpatron først, for så å utarbeide hjemmeladninger som går like bra. Norma fabrikklader 18,5g Oryx. Prøv den først, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Hei KJorgen

 

Takk for mailen, men jeg svarer like greit her siden du startet en egen tråd med spørsmålet ditt.

 

Først og fremst vil jeg gratulere med rifla.

 

Jeg har brukt og forsøkt flere kuler, men havnet opp med Woodleigh i min 9,3. Grunnen er at jeg oppnår samme treffpunkt med blyspiss og helmantel, samt at det er den kula som til nå har gitt best samskyting pluss pluss. At Woodleigh ser forbasket riktig ut med sin rundnesede form gjør ikke saken bedre. Det estetiske har vel ikke så mye praktisk betydning, men siden det er snakk om et våpen designet for, og med et bruksområde som tilsier ”korte hold” er ei rundneset kule like god som noen annen. Kuler med høy BC i dette kaliberet (dobbeltrifle) er etter min mening direkte latterlig. Tenk heller SD. (missforstå meg rett).

 

Jeg har gjort mange forsøk med mange forskjellige kuler, tennhetter, krutt-typer og ladninger for å finne den ladningen som gir best egenpresisjon pr løp, sammen med samskyting, og vær obs på at den ladningen som i mitt våpen ”stemmer” , kan være noe helt annet enn det som evt "passer" ditt våpen, men som nevnt tidligere i tråden har du en fordel (eller bakdel, alt etter hvem som ser det ) og det er muligheten for å regulere pipene.

 

De krutt-typer jeg har jobbet mest med er:

Norma 201 (53,5 grn til 55,2 grn)

Norma 202 (54,0 grn til 56,4 grn)

Vihtavuori 135 (52,5 grn til 55,3 grn)

Vihtavuori 140 (54,5 grn til 56,5 grn)

 

Jeg bruker KUN RWS hylser! Basta!

 

Jeg gjør oppmerksom på at jeg vet at maxladningene her KAN være meget høye i andre enn mitt våpen, og i et par tilfeller blant annet en Merkel var maxladningen med 135 ALT FOR HØYT.

En annen ting som gir forskjellig trykk er valg av tennhetter. I ladningene over er det brukt CCI standard hetter.

 

Av disse er det i mitt våpen ett krutt som utmerker seg, og som gir absolutt best samskyting og presisjon og det er W. 135, men det kruttet som gir best hastighet er Norma 202.

Forsøk å teste forskjellige settedybder også, men husk at kuler som settes DYPT kan gi betydelig variasjon (les økning) av trykket.

 

Lykke til med valget av kule og håper du finner en ladning som er tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...