Jump to content

Obsternasig engelsk setter


motordude

Recommended Posts

Alfred, min ES på 9 måneder begynner å bli litt egen. Han kan endel kommandoer; kom, sitt, ligg, nei, på plass, gå fint etc. Han henter også gjenstander jeg har gjemt i skogen ved at jeg sier hent og peker i retning av stedet. Så langt så bra.

 

Når jeg drar hjem fra jobb, som ligger landlig til, går han løs. Han er naturligvis rastløs etter en lang dag på jobb med meg, og kun en kort tur i lønsjen. Problemet er at han alltid skal ta en runde opp til en hund og lystrer ikke når jeg sier kom eller plystrer. Han ser etter meg og løper halveis med halen mellom beina, så han veit han ikke får lov. Han kommer når jeg plystrer, men etter han har hilst på hunden. Da er han blid og fornøyd og jeg gir ham masse ros når han kommer.

 

Noen tips til hvordan jeg skal få ham til å ikke springe avgårde? Kan jo prøve godbit trikset, men jeg har dressert ham uten så langt og har ikke lyst til å innføre det. Det skal være sagt når han løper fritt i skogen og har rast fra seg, så kommer han umiddelbart ved innkalling, så det er nok en kombinasjon av rastløshet og lekelyst i forhold tiøl den andre hunden.

 

Det er ikke noe kjempeproblem, men har litt noia for at han skal stikke og plutselig er det en bil, en gærning med gevær etc.

 

JT

Link to comment
Share on other sites

Terp sitt til den er 100% stødig, det er en av de beste kommandoer som finnes etter min mening. Veldig anvendelig i mange situasjoner. f.eks mye bedre å kommandere sitt, for så å gå og hente den om den plutselig stikker noen meter i urbane strøk, enn å kalle den inn med risikoer som følge av mye trafikk. + at det også er mye bedre å bruke sitt i fuglesituasjoner enn dekk, da hunden får mulighet til å følge fuglen med øynene. det kan og være vanskeligere å legge seg for hunden i tett kjerringris men sitt på et vis er oftest greit.

Hadde en finskstøver som jeg ikke klarte kalle av losen, men jeg kunne rope sitt og da satt han til far kom og koblet.

Link to comment
Share on other sites

Han er vel i litt trassealder også...

'Sitt' er greit at sitter fullstendig, ift. evn. jaktsituasjoner. Det er den kommandoen jeg bruker mest.

Har stoppa mi med et kraftig NEI et par ganger.

Evn. bruk langline og test litt grenser og få han på fersken.

 

Hvorfor ikke bruke godbit? Om han ikke tar deg som en forsterker, så er det utrolig hva ei leke eller en bit av kyllingpølse gjør. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gærning med gevær....ja faktisk.

Må forklare! Jeg hadde en irsk setter før, som jeg overtok etter dødsfall, han var da 7 år gammel og levde til 14. Før jeg tok ham, slet han seg endel og vandret rundt i bygda, da han fikk lite tur og oppmerksomhet. Det var mer enn en som sa at de skulle skyte bikkja pga. av hans løpeturer. Jeg pleide å hjelpe med hente ham inn noen ganger, og en gang jeg kom på tunet til en bonde, sto han klar med rifla. Og bonden hadde ikke sauer etc som han kunne være redd for.

 

Jeg jobber ofte borte fra bostedet mitt, så jeg veit ikke om det er noen hundehatere der jeg jobber, men er vel ikke så interessert i å finne det ut heller! Men gærninger er overalt, derfor kommentaren!

 

Den hunden var veldig lite interessert i andre hunder og dyr, det var stort sett løping han levde for, så han har ALDRI vært etter sauer eller kuer eller hva veit jeg. Det er vel det samme alle sier; "han er jo så snill" og så har hunden nettopp eti opp jesusbarnet. Men faktisk; når vi møtte sauer, ignorerte han dem fullstendig og de ble faktisk så nysgjerrige at de samlet seg rundt ham for å finne ut hva dette var for noe.

 

Fantastisk herlig hund, dypt savnet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått en del tips her, og har testet ut forskjellige ting.

 

1. Langline trening. Dette er prøvd og med relativt vellykket resultat. Han kommer lettere på kommando sånn generellt, men stikker fortsatt av når han finner noe som er mer interessant, og kommer ikke før han mener det er nødvendig! Det skal sies at han kommer lett på kommando ellers og er veldig lydig.

 

2. Lokkemat. Dette fønker ikke i det hele tatt!

 

3. "Nakkeskinnstortur" når jeg tar ham på fersken. Liten effekt.

 

4. Han skal alltid "bare bort å se litt, liksom" og så er det full fart når jeg er litt på avstand! Så jeg følger ham hele tiden og gir full oppmerksomhet. Med en gang han begynner å løpe så løper jeg etter og skriker "på plass". Han stopper og ser på meg og etter en stund så tusler han ned til meg og setter seg på plass. Han stikker ikke av så mye nå, han tror vel at jeg er kjapp nok til å følge ham.

Dette er metoden jeg har hatt mest hell med, og han stikker ikke av så ofte som før og kommer lettere på innkalling "under flukt".

 

Jeg var litt nølende til å bruke denne metoden, da jeg har hørt man ikke skal løpe etter hunden; de tror det er lek, hunden er sjefen og trenger ikke komme til meg, siden jeg kommer etter den. etc. Men det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...